David Gaider jobbar som senior writer på #Bioware och är en tung kreativ kraft bakom Dragon Age-spelen. Han tycker inte att romantikmöjligheterna mellan spelarkaraktärerer ska vara hur öppna som helst.

– Jag ogillar tanken på att alla karaktärer ska vara sexuellt tillgängliga för spelaren. Inte för att de gör dem nödvändigtvis ”billigare”, men det lutar åt objektifiering. Ta det första #Witcher-spelet som exempel. Jag tyckte om många sidor hos spelet, men mekaniken med sexsamlarkorten? I slutändan gjorde de varje kvinnlig karaktär i spelet till ett pussel som skulle lösas. Så fort spelaren är medveten om detta uppmuntrar du dem till ett visst beteende.

Trots allt ser Gaider potentialen i att ha med romansmöjligheter, men efterfrågar mer djup och andra metoder än de som finns idag.

– Att lägga till risken för misslyckande, till exempel, eller genom att alla karaktärer inte är tillgängliga för alla spelarkaraktärer – som att vissa attraheras av särskilda typer. Att lägga till olika typer av förhållanden: tragiska, sådana där du blir bedragen, förhållanden där du redan är involverad i ett annat, karaktärer som inte vet hur man beter sig vad gäller romantik.

Gaider är dock rädd att spelromantik som slutar med att den ena partnern dör skulle irritera många. De skulle känna sig lurade, som om de hade valt fel. Återstår att se om författaren lyckas förnya romansbiten i #Dragon Age III: Inquisition – utan att irritera.