Dragon Age-författaren ser risker med att alla karaktärer ska vara tillgängliga för romantik och sexuella relationer – men ser samtidigt potential i spelromanser.

David Gaider jobbar som senior writer på #Bioware och är en tung kreativ kraft bakom Dragon Age-spelen. Han tycker inte att romantikmöjligheterna mellan spelarkaraktärerer ska vara hur öppna som helst.

– Jag ogillar tanken på att alla karaktärer ska vara sexuellt tillgängliga för spelaren. Inte för att de gör dem nödvändigtvis ”billigare”, men det lutar åt objektifiering. Ta det första #Witcher-spelet som exempel. Jag tyckte om många sidor hos spelet, men mekaniken med sexsamlarkorten? I slutändan gjorde de varje kvinnlig karaktär i spelet till ett pussel som skulle lösas. Så fort spelaren är medveten om detta uppmuntrar du dem till ett visst beteende.

Trots allt ser Gaider potentialen i att ha med romansmöjligheter, men efterfrågar mer djup och andra metoder än de som finns idag.

– Att lägga till risken för misslyckande, till exempel, eller genom att alla karaktärer inte är tillgängliga för alla spelarkaraktärer – som att vissa attraheras av särskilda typer. Att lägga till olika typer av förhållanden: tragiska, sådana där du blir bedragen, förhållanden där du redan är involverad i ett annat, karaktärer som inte vet hur man beter sig vad gäller romantik.

Gaider är dock rädd att spelromantik som slutar med att den ena partnern dör skulle irritera många. De skulle känna sig lurade, som om de hade valt fel. Återstår att se om författaren lyckas förnya romansbiten i #Dragon Age III: Inquisition – utan att irritera.

Ha ha jag ser det framför mig, det kommer ligga fullt med håriga dvärgar i hornhjälmar och jucka i gyttjan med alver och alla möjligt pack GO GET A ROOM xD Sarkasm min vän. Jag tror du kanske missade det. 15/01 Ja för så är det ju inte verkligheten. När jag träffar på en snygg tjej så tänker jag ju inte vad ska jag säga för att få henne i säng.. Aldrig hänt kommer aldrig hända. Ska man begränsa det gör det på ett realistiskt sätt.. Vissa för vissa klasser viss... 15/01 Snälla, säg inte så... Du och folk som försöker ersätta era liv med kärlek och sex i form av spel borde kanske spela mindre... 15/01 Tycker att man ska få ha möjligheten att stöta på vem man vill, därmed inte sagt att det alltid ska sluta i sängen, vissa kan det ta stopp för vid första antydelse, andra hamna i bingen vid första anblick för att sedan utvecklas därifrån. 15/01 Som många andra redan poängterat, BG2;s system för romanser var i det närmaste fulländat. Relationerna fick ett djup som Dragon Age, även om ettan var ett riktigt bra spel, inte kommit i närheten av. Med DA2;s tidssystem borde det ju varit upplagt för... 15/01 BG2 hade nog en av de bästa romantiska systemen där just ras och och beteende spelade stor roll. Kanske rasistiskt dock att ingen älskar en half-orc ^^ Med viss risk för spoiler, så tycker jag dessutom att VtM: Bloodlines har en väldigt bra romans i för... 15/01 Jag tyckte romanserna i baldurs gate 2:shadows of amn var spännande och berättelsefördjupande. Där gällde det ju att säga rätt sak precis hela tid'n annars gick det åt pipan. :) Sen så tycker jag personligen dom kan skippa det grafiska. Garvade och klic... 15/01 Romantik/sex i spel, i den form vi sett det hittls, tycker jag ärligt talat inte tillfört särskilt mycket. Jag antar att jag är ganska ensam om att tycka det och det är för den delen inget jag tycker speciellt illa om heller, men man kan ju hoppas det... 15/01 Dragon age: The sims edition? 15/01 Håller med alla punkter. Reagerade också på samlarkorten i Witcher 1, som i övrigt är excellent, och kom också på mig själv med att börja tänka på hur jag skulle svara i dialoger för att få till det med de kvinnliga karaktärerna och kunna samla alla kor... 15/01
Skicka en rättelse