Viscerals John Calhoun berättar att de flesta i utvecklargänget är av den gamla skolan, lite aviga mot mikrotransaktioner, men att de implementerat möjlighet även för "instant gratification"-generationen att få sitt lystmäte.

Nya rön gällande #Dead Space 3 har i veckan fått dess spelforumsomdöme att ta hus i helvete, först med miktrotransaktionernas intåg följt av att det är en rak konsolportning. Nu har John Calhoun på #Visceral Games berättat hur de ser på mikromöjligheterna och vad de faktiskt kan användas till.

– Det har inte snackats mycket om det, men jag kan röja detaljerna nu. Sättet mikrotransaktionerna fungerar på är att det endast finns tre saker du kan köpa och att dessa endast är olika nivåer av resurser. Resurser är väldigt viktigt i Dead Space - vi gjorde oss av med krediter fullständigt. Allting du kan finna i spelet kan skapas från resurser, vilka inkluderar exempelvis tungsten, halvledare, somatisk gel. Att kombinera dessa på olika sätt skapar antingen en vapendel, ett pack ammunition eller en uppgradering till Isaacs dräkt, säger Jon Calhoun till CVG.

Vidare förklarar han att det handlar om att det finns många spelare där ute, och framförallt dem från mobilspelens värld, som är vana vid detta. Att de ska kunna betala för omedelbar tillfredställelse om de önskar är ett tillägg skapat för att spelet ska locka även dem.

– Det finns också hardcore-Dead Space-spelare som tvekar när det kommer till att spendera pengar utanför själva spelköpet. Ärligt talat är större delen av utvecklingsteamet sådana, vi är rätt så old-school, lite äldre. Så inte bara är mikrotransaktionerna fullständigt frivilliga, utan alla paket är tillgängliga genom att använda resurserna du finner i spelet.

Du kan skicka iväg en liten robot, en "scavenger bot", som samlar resurser åt dig som du allt eftersom kan få mer effektiv i sökandearbetet. Denna robot kan bland annat finna små paket som kan nyttjas på exakt samma sätt som vanliga pengar kan.

En fråga om tålamod helt enkelt, alternativt en möjlighet för världen att fortsätta i jakten på sätt att få folk att agera innan de förstått sig på konsekvenserna. Hur tänker du?

Tyvärr går inte mikrotransaktioner att stoppa. Det är framtiden. De flesta männsikor är dumma i huvudet och går med på att köpa vad som helst. 30/01 Förstår inte alla dessa mikrotransaktioner i spel. Köper jag en produkt för 500 kronor så anser jag nog att då är den produkten mer än färdig betald. Förstår inte heller hur folk kan tycka det är kul att köpa sådana här saker. Jag menar ett spel går väl... 28/01 Tror det folk ororliga för ( jag är då det ) är att dom gör så att fixa resurser utan att köpa är oooomöjligt segt så att man nästan måste köpa 26/01 Värsta Säljplojjen (Blåsning) måste nog ändå Skylanders från Activi$on vara, sicka horor när det gäller pengar. Man blir illamående. Kul att man kan hacka skiten iaf och köra minimalt om man bara har koderna och Rfidläsare, up yours Actia$$es 26/01 Hahahaha :) Garvade som fan åt detta 26/01 Jag tycker att det är intressant hur "instant gratification"-kulturen växt så mycket som den gjort. Sociologiskt är jag lite orolig å samhällets vägnar att vissa folk kanske vänjer sig vid att få saker så fort att tålamod i framtiden blir en myt. Spelde... 26/01 Du har så rätt, fast så hard va de ju inte när man lärt sej systemet. 26/01 Nej. Förr i tiden gick det inte att välja svårighetsgrad alls - och de flesta spel var jävligt "hard". :P 26/01 EA verkar ha missat att mobilspel kostar en bråkdel av vad de säljer Dead Space 3 för, om de inte är F2P. Nej, EA vill ha kakan och äta den med. 26/01 Förr i tiden: Easy Medium Hard 26/01
Skicka en rättelse