Rykteskarusellen snurrar på för fullt och nu har även, vad som sägs, kraften i Playstation 4 avslöjats.

Rykteskarusellen snurrar för fullt, kanske inte så konstigt, med tanke på att E3-mässan i Los Angeles närmar sig med stormsteg. Ryktena kring nästa generation har pågått rätt länge, vi skrev bland annat om att Guerilla jobbar med Killzone 4 för två år sedan. Visst kan man hävda att med tillräckligt många chansningar, så har man rätt åtminstone en gång. Ryktena om spelen till nästa generations konsoler har varit ett relativt tunt kapitel, vi kan bara anta att både #Sony och #Microsoft vill få ut sina storsäljare till respektive konsol-uppföljares släpp – hårdvaran å sin sida, den vet vi mer om.

Spelsidan Vgleaks har gjort sig ett namn genom att göra de mest spektakulära utannonseringar, och detta innan att utvecklaren ens har hunnit säga flaska. Förra veckan publicerade de vad som sägs vara hårdvaruspecifikationerna för nästa generations Xbox, med kodnamnet Durango. Nu är det dock dags att prata om Playstation 4, eller Orbis som den kallas bland oss konspirationsteoretiker.

AMD sägs stå för diverse kretsar och mojänger. Playstation 4 skall på processornivå innehålla åtta Jaguar-kärnor på 1,6 Ghz och vara arrangerade i två "kluster" (fyra kärnor per kluster). När vi pratar grafik, så är det AMDs “R10XX” (Southern Islands)-arkitektur som gäller. Dessutom är den kompatibel med Direct X 11,1. Minnet är det som kanske folk kommer höja ögonbrynen över, särskilt med tanke på att #Microsoft ryktas ha åtta gigabyte, #Sony verkar dock tycka att fyra gigabyte räcker och 3,5 ska vara avsatt för spelen.

Intressant är att #Microsoft också sägs använda sig utav en liknande processor, även den med åtta kärnor. De har dock valt att använda sig av åtta gigabyte ramminne. FZ-snillen spekulerar: Kanske har de båda företagen tyckt det vore en bra idé att ha en liknande arkitektur för att minska produktionskostnaderna för spel som är för båda plattformarna?

När det kommer till de andra små miraklen, så fortsätter #Sony använda sig utav Blu-Ray som medium för spelen. En vidareutvecklade Dualshock-kontroll och en ny "dual camera" ska även följa med. Move-kontrollen finns även den kvar.

Vi kan inte påpeka nog ofta att detta är rykten och att om nu VGleaks kommit över denna exklusiva information, så kan den förändras. Inget är hugget i sten innan konsolen har nått butik.

H.265 klubbades ju genom i förra veckan. Sony:s 4k-filmer som de skeppar med sin 4k-tv ligger med deras egna codec på ca. 45gb så jag ser inte varför inte. Om de har försökt lägga till det i PS3 så tyder det ju på att de vill ha en bred 4k-plattform. 02/02 Det är väl inte omöjligt att det finns stöd för 4K-film men jag tycker det känns osannolikt. Finns det ens fastslaget någon standard för något slags hemmaformat än? Kommer "PS4" kunna spela det skivformat som 4K-filmer eventuellt kommer att släppas på?... 02/02 Fast 4k eller UHD är det som läggs mest fokus på just nu och Sony var först ut på marknaden med 4k. De har redan uppgraderat PS3 så den klarar stillbilder på 4k. Jag tror nästan garanterat att det kommer finns 4k-filmstöd iaf. Med tanke på hur stor geno... 02/02 Den kommer ha stöd för 4K för film ngt annat är otänkbart nu när de själva ska börja sälja 4K filmer. Spel kommer givetvis inte visas i 4K. Där blir det 1080p som vanligt dvs samma upplösning som PS3 använder idag (även om det till 99% är uppskalat).... 01/02 Vad kan detta vara? http://youtu.be/g82C4Nu_Jq8 01/02 4K-stöd låter väldigt osannolikt på grund av det enkla faktum att det knappt existerar TV-apparater som stödjer det att köpa. Tiden då en "standard-TV" har stöd för 4K och därmed söker sig in i mångas hem ligger med största sannolikhet 10+ år bort. 31/01 Nu är du bara arrogant. Det är inte samma upplösning och det har flertalet människor i den här tråden förklarat för dig. Förra generationen var 720p at best ( cod var 1024x768 ). Nästa generation skall ju 1080p-3D (dvs. dubbelt så många frames att rende... 31/01 Det är annars än för PS3, Orbis kör unified, PS3an kör separat. Sen att det är snabbare minnen är sanning med modifikation, det är GDDR5 vilket vi har i dagens grafikkort. Konsoller har inte ny magisk hårdvara (Cell var så nära vi kunde komma), snarare... 31/01 Konsoller jobbar på annat sätt. De har snabbare minnen än pc och kan därför strömma data hela tiden istället för att ladda in stora mängder i minnet och sedan visa upp det. 4GB räcker länge. Det är 8 gånger mer än på PS3. Upplösningen i nästa generation... 31/01 texturer i spel görs oftast i 1080p eller 2k i vissa fall, bygg en PC version, bam bam bam klar. sen skalar man ner texturer 1024, FoV till 60, upplösning till 720p och frames till 30, sen plöjer man ut det till konsol, teoretiskt verkar det lättare att... 30/01
Skicka en rättelse