Målet är att free-to-play-modellens möjligheter och AAA-spelens kvalitet ska föda något helt nytt.

I juni förra året rapporterade vi att #Crytek började ställa in sig på att satsa stenhårt på free-to-play. I en ny intervju med Venture Beat berättar Crytek-chefen Cevat Yerli att de tror oerhört starkt på det fortfarande och att målet är att endast satsa på free-to-play-verk om tre till fem år.

– Vi beslutade för fem eller sex år sedan att vi ville gifta kvaliten hos AAA-titlar med affärsmodellen bakom free-to-play. Utifrån den positionen föddes Gface och Warface. Då bestämde vi även att vissa andra spel, hos vissa av våra andra studios, också skulle dra i den riktningen. Men vi fortsatte pressa kvalitetsgränserna på konsolfronten, vilket är den dominerande västerländska marknaden, men vi observerar – och vi ser redan det med Warface – att free-to-play-marknaden växer. Jag tror att över de kommande två till tre åren kommer free-to-play bli en riktig rival gentemot återförsäljarmodellen med kvalitetsspel som Warface. Vi tittar på free-to-play som en kraft som driver vår tillväxt och våra planer att ta över världen. Så vi har en hel del konsoltitlar på gång som är traditionella butikssläpp medan vi undersöker free-to-play-möjligheterna på konsol, säger Cevat Yerli till Venture Beat.

Anledningen att de skapat sin egen spelplattform – Gface – är enligt Cevat Yerli att de andra tjänsterna på marknaden inte var goda nog för deras idéer. Men målet är inte att satsa helhjärtat på att utveckla Gface för att låta andra skapa spel åt tjänsten, utan målet är kort och gott bättre spel.

– Det här betyder inte att vår huvud-business kommer drivas av vår plattforms-business. Vi kommer bara öppna upp möjligheterna och se vad som händer. Vi kommer alltid vara ett spel-först-företag. Vi kommer alltid ha vår egen utveckling eftersom vi är fullständigt dedikerade till att skapa spel. Vi tillhandahåller teknologi, men teknologi är inte vår huvuddrift. Vi skapar teknologi för att skapa fantastiska spel.

För bara några dagar uttalades att nästa Crysis kanske inte ens blir ett fps. Vem vet, kanske är ett icke-fps i freemium-miljö framtiden för företaget.

Inget fel på upplösningen i spelet men grafiken håller ändå inte måttet. Detta är slutproduktion. 12/02 Sorry men jag har jobbat hela dagen och orka inte koncentrera mig på att du ragear. Warface på högsta http://www.youtube.com/watch?v=9XVNRTO5Y3o Vad man kan göra i CryEngine http://www.youtube.com/watch?v=fZgh6rSAzD4 http://www.youtube.com/watch?v=CK6cw... 12/02 Kom tillbaka när du kan du läsa, jag skrev att jag hoppas du inte vräker ur dig jävla fanboy till mig. Jag sa ALDRIG du var en. Vart har du ögonen? 12/02 Det är fler BETAs som inte haft med de högsta upplösningarna/texturerna, utan där fokus har legat på att hitta buggar i mekaniken. 12/02 Tror du SERIÖST att grafiken kommer ändra avsevärt efter en beta? Det är en BETA. Spelet är snart klar. Grafiken kommer inte att ändras något nämnvärt om du tror det. 12/02 Jag jämförde de aldrig med något annat spel.... jag sa bara att för att vara CryEngine3 SÅ suger grafiken. Jag jobbar själv en hel del med motorn med modeller och annat. Hitboxen är tagen från Cryengines console version och det märks direkt är precis... 12/02 Som sagt det är en BETA, saker och ting kan fixas till innan realese. Sedan finns det spel som ser värre ut, till skillnad från bf3, arma 2 och andra spel ser då warface bra ut. Fast du är väl en sådan som måste ha spel som ser verkliga ut, well öppna... 12/02 För att vara CryEngine3 så är spelet extremt fult. Vapnen känns urkassa. Hitboxen är fcked up totalt. Sorry men detta spelet blir ingen hit direkt. 11/02 Det är ju inte bara Crytek som har detta på G. Flera har länge varnat för detta och menat att piratkopieringen är en av anledningarna till att detta kommer att komma mer och mer. De som kopierat har antigen sagt att det inte är sant, eller "den dagen,... 11/02 Med tanke på att allt bra som kommit från Crytek hittills varit single player-upplevelser så har jag väldigt svårt att förstå hur de ska kunna göra F2P-spel. Jag har heller aldrig hört Cevat gå in på denna fråga specifikt heller. Jag undrar just om de... 10/02
Skicka en rättelse