Utvecklarna skulle tjäna mer på att låta spelarna se men inte röra, hävdar Jesse Schell.

Kan ett speldemo skada spelets försäljning? Så är det, åtminstone om vi ska tro Jesse Schell, författaren, professorn och grundaren av Schell Games. I ett anförande på DICE Summit (via PC Gamer) menar han att spelarna, innan releasen, ska se men inte röra.

Schell använde några Xbox 360-spel som exempel och menade att de mest försäljningsmässigt lyckade titlarna byggde intresse och förväntningar genom trailers och skärmdumpar men utvecklarna struntade i att släppa dem som speldemos.

– "Du menar att vi spenderar alla pengar på att göra ett demo varpå det halverar försäljningen?" Ja, det är precis vad som händer, svarar Schell på sin egen fråga.

Han menar att om utvecklarna retfullt håller spelet från spelarna förvandlas "testa innan du köper" till mer lukrativa "köp för att testa". En kylig men logisk metod för att bättra på siffrorna. Risken finns annars att spelarna hunnit tröttna redan efter att de provat demot.

Tror du att ett speldemo generellt sett kan skada försäljningen? Eller är Schell helt enkelt en cyniker som på ett ungefär menar: "Lura spelarna! Gör inte demos av era skitspel!"

Finns väl inget diskutera? Får man spela ett demo på skit, köper man inte skiten. Får man spela ett demo på nåt man blir intresserad av, köper man förmodligen det. Sen kan man ju faktiskt också lyckas göra ett DÅLIGT demo av ett BRA spel, men då får man... 13/02 Är väl mer etablerad fakta än spekulation att det försämrar försäljningen med ett demo till ett spel som redan har bra hype-skjuts. När hypen lagt sig några månader efter släpp eller till ett spel med lite/ingen hype är väl där demos fortfarande har en... 13/02 Att släppa en demo på ett spel tror jag ger lika många fler som färre köpare. 13/02 Mamma har köpt en bil utan att provköra den, hon hann knappt se den innan. :/ 13/02 Eller så köper man en pc tankar spelet testar det, känner du dig inte lurad och det är som sades innan, köper du det. 13/02 Utan demo kan de hype:a upp varenda titel till himmelriket, locka in förbokningar och annat som gör aktieägarna glada - oberoende av hur bra spelet ens är. 13/02 När jag har lirat ett demo av ett spel som jag har pre-order på brukar de vara att man avbeställer på grund av att spelet är i så kass skick att man tappar lusten att en packa upp spelet när man fått de. Dagens spel känns mer som Alpha vid release inte... 13/02 Demos är grymt bra och sätter press på utvecklarna, ifall dem gör ett dåligt spel och det visas i demot, då är dem körda, annars får dem pengar och kunder känner sig lurade och efter det så är dem körda ändå, men fått någon form av cash. Nej Demos ska... 13/02 Jag håller fullständigt med om att samtliga spel borde erbjuda demos. Som många säger så vill man inte lägga 700kr på ett skitspel. Jag undrar dock hur många laddar ner spel olagligt för att kunna testa innan man köper? 13/02 Därför ska vi ha demos, något som ser bra ut på video/screenshots men var allt annat än spelbart vid release. http://www.youtube.com/watch?v=jYkqYWYuyAI 13/02
Skicka en rättelse