Efter månader av spekulationer har äntligen Bungies nya spel Destiny avtäckts.

Under söndagen avtäcktes #Destiny, som ska bli #Bungies väg tillbaka till rampljuset efter att överlämnat #Halo-skapandet till #343 Industries.

#Destiny sägs vara ett FPS som inget annat ute på marknaden. Spelplanen är en postapokalyptisk värld och en stad byggd under vad som kallas The Traveller – ett gigantisk sfärformat föremål. Du är en beskyddare av staden och staden fungerar även som en slags spelar-hub där man kan träffa på andra och socialisera. I #Destiny skapar du din egen karaktär och kan spela diverse former av lägen, som kooperativt eller mot varandra. De vill inte kalla det för ett MMO, men du delar världen med andra spelare. Ungefär som #Journey där man helt plötsligt kan stöta på en annan spelare. Tillsammans kan man göra uppdrag, eller bara förfölja den andre spelaren och vad denne tar för sig.

Klasserna Hunter, Warlock och Titan

Det finns tre olika klasser att välja på; hunter, warlock och titan. Vi får väl anta att hunter är någon slags rogue, warlock en magiker och titan en soldat. Enligt Kotaku ska man även kunna äga olika former av fordon, i vilka du kan frakta föremål du hittat.

Fastän #Bungie inte vill kalla det för mmo, så finns alla elementen där med raider, en värld som alltid är online och fristaden där man kan socialisera med andra. Fokus sägs dock ligga på handling och personlig utveckling, mer än levlar och poäng.

Man är alltid uppkopplad när man spelar #Destiny, men det krävs ingen prenumeration, utan du betalar bara en gång. Spelet släpps någon gång i framtiden och det kommer till Xbox 360 och Playstation 3. Vänner av PC får vara utan, eller vänta.

En dokumentär om spelet, med lite inbakat gameplay finns att skåda nedan.

[video=13563]

Påminner mig om Huxley, som aldrig släpptes i Europa :( 18/02 Det är oroväckande att man ständigt måste vara uppkopplad, om det blir så till konsolerna skippar jag det. 18/02 Hur länge de ska arbeta på det kan ju diskuteras. Om de ska släppa det till nuvarande konsolgeneration känns det lite som att de har ganska knappt med tid då nya konsoler är påväg (verkar det som) och om man vill att spelet ska uppfattas som fräscht och... 18/02 jag håller med dig men dock kan säga dig i ren skör procentuell statistik hur många % som skulle vara på en hög tier på pc/konsol skulle pc ha fler, det betyder dock inte alla konsol spelare är dåliga dock kan jag säga såhär dom konsol spelare som bara... 18/02 Detta vill jag ha 18/02 Håller inte med om att saker som Halo mer eller mindre gjorde till standard är något alla vill ha, jag vill inte ha det. I mitt tycke har detta förstört FPS spel så till den grad att de blivit skrattretande enkla. Annat är det med spel som kräver en hel... 18/02 Alla som är duktiga på mus och tangentbord och är lika bra såväl på kontroll skulle vilja ha ett snack med dig :) Finns inte många som föredrar kontroll före mus och tangentbord, det förstör hela upplevelsen, även möjligheterna och hur man spelar spelet... 18/02 FPS på konsol funkar i viss mån. Beror på hur upplägget ser ut med kontrollens känslighet osv. En bra jämförelse är ju Killzone till PS3 vs. Halo till Xbox. ALLA Halo-spel har varit en fröjd att spela med handkontroll medans andra utvecklare misslyckats... 18/02 Jag har försökt med FPS o handkontroll och det varken känns bra eller går att spela särskilt bra för mig. Känns som att gå från en gamer dator idag tillbaka till en pentium 2 :P klart man kan vänja sig mer men blir aldrig samma sak. Som AC3 går att spel... 18/02 "Vänner av PC får vara utan, eller vänta" "...eller vänta" Eh, stick och brinn. Antingen är vi värda mödan eller inte: jag tänker inte premiera utvecklare som behandlar oss som andrahandskonsumenter. Vi har nog med spel för att skita i den här pissattit... 18/02
Skicka en rättelse