Efter sju års utveckling lämnade Alien-spelet från Gearbox som mest en sur eftersmak.

Efter åratal av förseningar släpptes #Aliens: Colonial Marines i ett tillstånd som närmast kan beskrivas som bedrövligt. Få saker från den imponerande E3-visningen förra året var kvar och i skrivande stund är den samlade betygssumman 49 av 100 på Metacritic. Ännu lägre om du ser till spelarnas betyg. Varför blev det så dåligt?

Kotaku har de senaste veckorna försökt bringa klarhet i vad som hände under den sju år långa produktionen. När spelet annonserades 2006 hade #Gearbox Software precis inlett utvecklingen och det skulle dröja år innan de hade något att visa upp. Samtidigt arbetade de med det egna varumärket #Borderlands och när det blev en succé 2009 valde Gearbox att lägga mer fokus på det, och färdigställandet av #Duke Nukem Forever som de tillskansat sig när #3D Realms sparkade alla sina egna utvecklare.

Därför valde de att outsourca Aliens: Colonial Marines till #Timegate Studios som enligt uppgifter i Kotakus artikel blev förvånade över hur lite som gjorts på spelet åren efter annonseringen. Vissa påstår att de skrotade allt arbete medan andra menar att de försökte lappa ihop den "gryta" av tillgångar som bland annat bestod av teknologi från Borderlands.

Från 2010 och framåt arbetade alltså Timegate på spelet men avsaknaden av en spikad story gjorde projektet tungrott. Vissa färdiga delar fick till och med skrotas för att berättelsen bytte riktning.

Det omtalade demot, som skiljer sig starkt mot den färdiga produkten, utvecklades enligt uppgifter i artikeln utan några tekniska restriktioner. När man sedan skulle få spelet att fungera på konsumentdatorer och konsolerna fick man därför skala ner grafiken avsevärt.

Timegate ska ha arbetat på Aliens fram till mitten av 2012, då Gearbox var färdiga med #Borderlands 2 och tog tillbaka projektet. De var inte nöjda med arbetet som utförts och fick enligt källorna ändra mycket, spelet gick till exempel inte att göra på Playstation 3. En av personerna Kotaku pratat med säger att "spelet känns som det vore utvecklat på nio månader, för det är det" vilket ger en ganska målande bild.

Vem som bär skulden till fiaskot går att diskutera men det börjar bli uppenbart att succén för #Borderlands år 2009 blev en vändpunkt för #Aliens: Colonial Marines då Gearbox helt enkelt valde att satsa allt på det egna varumärket. Vi har en känsla av att de inte kommer att få fler uppdrag från #Sega i alla fall.

Jag tror nog inte den gruppen som har flera datorer påverkar statistiken så avsevärt mycket. Alla länder är ju långt ifrån så mycket I land som Sverige. Det sista kan jag helt hålla med om dock. 01/03 Jag gissar att väldigt många loggar in på steam för att handla/kolla reor eller har steam på autostart även på sina laptops eller äldre datorer, så deras surveys är nog lite lägre än folks genomsnittliga gamingmaskin. Fast självklart väntar många med... 01/03 Tja enligt steams raport så sitter de flesta på runt 2½ ghz 2 kärnigt, 4gig ram och dx10 eller 11 kort, så visst ligger de före ps3 och 360 och det hade kunnat se bättre ut på PC än vad det gjorde, men inte med så jättestor marginal. Om man inte framtid... 28/02 Men snälla, en 5-6 år gammal low-end burk är ju kraven på spelet. Låter ju inte troligt, bullshit endast! 28/02 Varför inte? De flesta konsumenterna har inte så extremt kraftfulla datorer. 27/02 Så blir man bemött med bullshit igen, "skalades ner för att fungera på konsumentdatorer" ? REALLY? 27/02 Men hästskit också, Borderlands är ju astråkigt. Men aja, en till anledning att ogilla Borderlands nu när det bidrog till misslyckandet av Aliens. 27/02 Japp, efter 2005 så gick allt åt skogen verkar det som, fattar inte vad folk ser i borderlands 27/02 Jag tyckte spelet var roligt, och det är det enda viktiga med spelet i think=P 27/02 Kan man inte bara låta dom vara ikoniska, gamla sci-fi-titlar och komma på nya, intressanta varumärken? 27/02
Skicka en rättelse