PR-katastrofen fortsätter när en lekman lyckas få spelet att fungera utan servrar.

Det har inte varit lätt för vare sig #Maxis eller #Electronic Arts den sista tiden. Ett försök att försvåra piratkopiering har lett till att en stor del av de betalande konsumenterna fått se sig blåsta på speltid. Betygen föll som furor, vilket ni kunde läsa mer om i vår sammanfattning av dessa.

I måndags skrev vi om att en utvecklare påstod att servrarna inte alls var nödvändiga för att kunna spela. Nu har en moddare skapat aningens mer huvudbry för utvecklaren och PR-katastrofen har nått sitt klimax. Genom att ändra i lite filer och knackat lite kod. Bara lite mer än en vecka tog det innan en lekman fick spelet att fungera offline och dessutom se till att man kan bygga utanför de små stadsgränserna.

Visst finns det begränsningar i den här moddningen, det går till exempel inte att spara, eller dra nytta av handeln inom regionen. Men att få spelet att i alla fall vara någorlunda spelbart offline på under en vecka, samtidigt som #Maxis påstår att det skulle vara snudd på omöjligt, är ett rätt stort nederlag för företaget.

Ni kan se en film på det hela och läsa mer om det på Reddit.

Tack till generalfil för detta #nyhetstips!
Update: http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/16/simcity-modder-tells-us-offline-regional-play-easily-done/ Enligt "mr modder" så var det inga problem alls (nästan) att köra i singelplayer, och all trafik som skickas till EA servrar bra är "player x... 17/03 Jag tror nog inte att de flesta har något att säga om simuleringarnas upplägg, den är ju som du säger hyffsat komplex. Problemet är väl snarare med utförandet. Till exempel bussar som åker i karavan, brandbilar som alla åker till en brand i taget medans... 15/03 Till EA och till de som förhindra begagnatmarknaden för spel. http://www.youtube.com/watch?v=1-cgcJJ5-Rs 15/03 CHEETAH SPEED MED MOD: http://simcity-mods.com/wiki/HowTo:Enable_Cheetah Har testat, det fungerar men när man speedar upp FÖR mycket laggar det som fan :P Men drog en hel dag på kanske... 5 sekunder 15/03 Nja jag håller inte med. Det räcker med att sitta några timmar med spelet så inser man att simuleringen är mycket djup. Trafiken t.ex. har ett tiotal sätt att transportera simmar med unika hastigheter, knytpunkter och kostnadseffektivitet. Att t.ex. änd... 15/03 Jag har hört från säker källa att även folk i kostym använder golv, nästan varje dag dessutom ;) 15/03 Jag vet inte exakt hur det går till men jag tror faktiskt inte att det här är en "vanlig" crack utan bara någon som micklat lite med inställningar i filerna. Inte gett sig på den körbara filen med andra ord. Samtidigt är väl den största nyheten här inte... 15/03 Om inte ditt spel kontaktar deras servrar.. hur skall de få reda på att du använder modden? I deras statistik kommer det att se ut som du slutat spela.. vilket är inte helt otänkbart i det här fallet. 15/03 Jag har inte spelat just detta spelet men data BRUKAR cachas lokalt eftersom det kan uppstå korta perioder där spelet inte har tillgång till molnet. Så.. fånga cachen så skall det nog gå att spara alla alster. 15/03 Det finns ett ord som passar utmärkt i den här situationen (nästan mer än annars!?): Ägd 15/03
Skicka en rättelse