Datorfokuserade och väldigt nischade Paradox Interactive menar att de måste sälja för mycket spel för att gå med vinst på konsoler.

Säger jag #Paradox Interactive tänker du säkert på strategispel som är lika mycket underhållning som historielektion. De senaste åren har de förvisso breddat sig genom projekt tillsammans med utvecklare såsom #Fathshark och #Arrowhead Studios men i kärnan är de väldigt nischade och de släpper nästan bara spel till pc. När jag träffade Fredrik Wester undrade jag hur det kommer sig.

– Till skillnad mot många andra chefer inom spelbranschen har jag inte någon utvecklarbakgrund utan kommer från affärssidan. Därför har jag räknat mycket spel och jag har aldrig fått ett konsolprojekt att gå ihop. Man måste sälja två miljoner konsolspel för att bli lönsam.

Se hela intervjun med Fredrik Wester, hör oss snacka om spelsläppen i mars månad och se Victor gå igång på allt skjutande i spel. I Fragzone såklart.

tolkar det som att hen har PSN+ och saknar datorkörkort, alternativt en konsekvent moraluppfattning.. :) 19/03 Skulle vilja säga att om jag inte måste betala så slipper jag gärna att betala för spelen. Har inte köpt ett PS3 spel på flera år och ett fåtal till PC. Det får du tolka precis som du vill. 18/03 Just det, för konsoler har inte problem med piratkopering. ;) 16/03 Piratkopiering är ju något som inte är bra, men samtidigt i dom flesta fall idag ett "icke-problem". Bra spel säljer, dåliga gör det inte = piratkopiering. Det har blivit en ursäkt för dålig försäljning.. Ärligt talat, vem fan piratkopierar spel idag?... 16/03 Att slippa oroa sig för piratkopiering är nog ett plus på konsol.... Paradox är i mina ögon kungarna av strategispel sedan dan/dani bunten dog..... någon behöver göra ett grymt strategispel, som tex EU på konsol...det hade sålt bra om det hade varit bra... 16/03 Det handlar om licenskostnader, alla låsta format/konsoler kräver dessa. Visst, steam tar en % per sålt spel också, men inte för patchar, det är det bästa stället att lägga upp indie-spel, förmodligen billigast för utvecklare för större titlar också,... 15/03 Det är nog fler än vad man tror. 15/03 Finns spel som ger vinst efter 100 tusen sålda exemplar på konsol, allt beror på hur mycket pengar man lagt ner på spelet. Ubisoft sa ju tex att deras Wii U versioner av spel kostade ca 1 miljon euro att göra, måste inte sälja speciellt mycket för att... 15/03 Nej det gör han inte, han talar för Paradox som kan rikta in sig mot sin kundbas bäst genom PC-marknaden. 15/03 Hur många spel säljer Paradox då? Det kan inte vara många... med tanke på den smala marknaden. 15/03
Skicka en rättelse