Trots de svåra lanseringsproblemen – SimCity har sålt i över 1,1 miljoner ex och EA säger att spelet säljer betydligt bättre än vad de förväntade sig.

#SimCity må vara hårt ansatt efter den – milt uttryckt – besvärliga lanseringen. Men det har inte hindrat spelet från att sälja i 1,1 miljoner exemplar och därigenom sälja bättre än någon annat SimCity vid lanseringen.

54 procent av spelet såldes digitalt, varav 44 procent direkt via Origin.

Andra skrytsiffror: Totalt 15 miljoner timmar har hittills spenderats med spelet och 5,7 miljoner städer har skapats. Över 780 miljoner byggnader har skjutit i höjden och tillräckligt med väg och järnväg har anlagts för att fara runt jorden 40 000 gånger. Om man nu har tid att göra det.

– SimCity hade ett fantastiskt veckoslut med stark försäljning i både Nordamerika och Europa, som läggs på den överväldigande efterfrågan vid lanseringen och gör att spelet når långt bortom våra förväntningar, säger #EA:s Peter Moore, som är en av favoriterna till att bli ny VD för jätteföretaget då den tidigare alldeles nyss tillkännagav sin avgång.

Här en till som aldrig haft problem med att komma in på servrarna. Tackar och bugar för gratisspelet man får som plåster på ett problem som för mig inte fanns. Köpte mitt spel 4 dagar efter premiären. 20/03 Med att de hela tiden pratar om vilken framgång spelet är och att de gör allt de kan för att sänka antalet som kontaktar företaget (som att de tar har en automatisk funktion för att ta bort deras telefonnr i forumet). Men tiden lär visa hur många som... 19/03 Jag skrev ärliga med att många är missnöjda, jag har inte skrivit att "de alltid är ärliga med allt". På vilket sätt får de det att låta som ett fåtal när de skriver "många" i de flesta av sina poster. 19/03 Och även diablo 3 O_o 19/03 Du skriver att de är ärliga, jag ger dig många exempel på att de inte är det. Om du kollar på nästan samtliga uttalande från EA/Maxis så pratar de hela tiden om hur glada alla är och hur många som uppskattar kravet på Online. Ta en titt på Amazon och... 19/03 Jag fattar verkligen inte dina svar till mig. Jag har skrivit i varje post att jag tycker lanseringen varit under all kritik. Men hela tiden kommer du tilbaka med klipp till mig som visar att lanseringen varit skräp... vad vill du säga? Det jag sa emot... 19/03 nej och de tycker jag även var väldigt dåligt. Och att även dra till med att simulationer görs på serversidan var väldigt lågt av EA.. 19/03 Är inte rubriken felstavad? Det borde väl ändå stå "SimCity – största misslyckandet i seriens historia" 19/03 Bandbredd kostar oftast mer än hårdvara. Den här typen av servrar är oftast mainstream PC:n till ringa kostnad. Virtualisering finns också och då utan kostnaden för hårdvaruinvesteringar. Dessutom elastiskt där man inte tar in mer kapacitet än nödvändig... 19/03 http://uk.pc.gamespy.com/pc/sim-city-5/1221798p1.html "And this is something else we’ve been meaning to mention. This notion that SimCity was born in Maxis’s womb as a permanently online, perpetually social game, is somewhat at odds with, well, Maxis’s... 19/03
Skicka en rättelse