Victor Leijonhufvud raljerar över hur vi dränks i fiendevåg efter fiendevåg i spel som inte behöver det.

Hjältar såsom Nathan Drake och aktuella Lara Croft är inte bara äventyrare - de är också massmördare. I deras spel får vi upptäcka de mest fantastiska platser, se vackra horisonter och njuta av stämningar. I miljöer som tagit veckor att färdigställa men som ibland slösas bort på generiska strider där hundratals fiender skjuts ihjäl. Gång på gång. Det är vad Victor Leijonhufvud raljerar om i klippet nedan.

Spana in P3 Spela, han snackar en hel del där och är väldigt kunnig =) 25/03 Jag har ingen riktig koll på vem den här killen är. Men jag beundrar hans åsikter och känner med dom. Jag skulle också kunna applicera det här "icke vålds" -tänket i fler spel än Tomb Raider och Uncharted. Dödandet är något som vi har pysslat med sedan... 23/03 Nästan alla speltillverkare försöker ju redan göra filmer av sina spel - det är bara att räkna alla cutscenes per spel... ;-) Skämt åsido, förstår vad du menar. Man vill bara gå runt och kolla in miljön, etc, utan att behöva skjuta någon stup i kvarten.... 22/03 DayZ är ett utmärkt exempel på ett spel där varje dråp fick ett värde, och i de flesta fall en helt egen historia. Det borde ju, med lite vilja, gå att tillämpa i enspelarkampanjer också. Spel som Sniper: Ghost Warrior 1 och 2, borde ha utvecklats som... 22/03 Tack för tipset, hade helt missat det spelet. Såg riktigt grymt ut :) 22/03 Jag vill att spel ska vara mer som filmer. Alltså inget dödande alls. Jag vill bara gå runt och se på miljön och höra story. Varför kan inte spel vara som filmer??? Håller med Lejonhuvudet. 22/03 Miasmata också :) 22/03 Jag hade uppskattat om man mötte färre fiender och att varje fiende var intressant. Att fienden var smart och inte lät sig skjutas lätt. Någonting som skulle höja pulsen, att man var nära döden hela tiden istället för att bara vänta på att de springer... 22/03 Dödandet förstörde helt Tomb Raider för mig... Började bra med utforskande och hjälplöshet, slutade i en b uncharted kopia... 22/03 Detta är något jag älskar med de senaste två Fallout-spelen. Man laddar nästan upp inför varje fight, och det är inte bara ett skott i huvudet som gäller. Mycket av tiden går till att utforska och att förbereda sig för att slåss. 22/03
Skicka en rättelse