Tekniken går som bekant framåt, och med ett konsolgenerationsskifte vid horisonten hoppas de flesta av oss att klivet blir så stort som möjligt. Med ny hårdvara kommer nya möjligheter som vi ser fram emot, och tydligen gäller det även utvecklarna: Den senaste tiden har vi fått ta del av demonstrationer av spelmotorer som vittnar om vad framtiden har att erbjuda. Låt oss kika lite närmare på dem och diskutera vad de har att komma med.

Först har vi filmerna från #Activision och #Nvidia. De är inte spelmotorer utan tekniska demonstrationer. Activision visar realistisk ansiktsanimation och Nvidia raserar byggnader i realtid. Så här ser de ut:

Activision Real-Time Character Demo

Nvidia Massive Destruction Real-Time Tech Demo

Sen har vi spelmotorerna. #Konami visar upp nya Fox Engine tillsammans med #Metal Gear Solid 5, #Epic games har filmat Unreal Engine 4 och vi får en glimt av Frostbite 3-motorn i #Dice kommande #Battlefield 4. Här är de klippen:

Fox Engine, Metal Gear Solid 5

Unreal Engine 4 GDC 2013

Frostbite 3, Battlefield 4

Vad säger ni? Känns det som nästa generation är på väg, eller är ni skeptiska och vill ha ut betydligt mer än så här av den snara framtiden? Har ni någon särskild favorit av de tre motorerna som visats och kommer alla spel till PS4 och nästa Xbox bjuda på ansiktsanimationer av Activision-kaliber? Gör era röster hörda i kommentatorsfältet!

True dat 01/04 För mig är det bara FOX som verkar vara next gen och intressant tänk. Ge artisten mer tid att skapa spelet och jobba med spelet genom att snabba upp och underlätta processen att skapa sakerna i det. 31/03 Ju mer verkligt det ser ut desto mer riktigt känns det ju för den som spelar... 31/03 Nej, mitt huvud är inte fyllt med bajs. Ditt exempel med vapenmängden tyder ju även det på bakåtsträvande. Jag håller helt och fullt med dig på den punkten att spelmekaniken i vissa fall blivit fantastiskt fördummat till förmån för casual-spelarna. Sake... 31/03 Imponerande, vore vore mycket mer imponerade om "branschen" istället gick ut med fokusering på gameplay och innovation istället för att bara göra allting snyggare. Typ "nu jävla kommer vi arbeta stenhårt med AI" så att det kanske kommer en ny "AI motor"... 31/03 Exakt! Folk vet inte vad de vill ha egentligen. En väl genomtänkt estetik och huvudfokus lagt på spelkänsla är det enda viktiga. Fokus på "realism" bör lämnas åt simulatorer. 31/03 Den meningen får du gärna förtydliga... 31/03 Vad spelar det för roll om grafiken är bra när själva spelet suger. Kommer inte hända ett skit med ideerna bakom, mer microköp och annat tjafs. Vill du ha ett cyklop och snorkel för att inte drunkna, 200 micros! Nej som det är nu så FUCK the new stuff! 31/03 Typ som dom gör nu inför Arma 3 menar du? 31/03 Det är ju upp till vad var och en tycker som gör spel spelbara. Sen så håller jag med dig om att grafik gör långt i från hela spelet. 31/03
Skicka en rättelse