#Camelot Unchained-mannen Mark Jacobs har intervjuats av vg247 och talat om betalningsmodeller. Han tror inte framtiden är ljus för gratisspelen.

– Vi kommer få se många utvecklare som stänger ned, och många förläggare kommer tänka: 'Att spendera 20 miljoner dollar på ett free-to-play-spel var kanske inte den bästa idén någonsin', säger Jacobs.

Han menar att det här kan vara verklighet inom fem år, och att det kommer bli något av en apokalyps. Free-to-play kommer bli en betalningsmodell i mängden, snarare än det ideal större delen av mmo-branschen försöker jaga idag. Camelot Unchained kommer kräva månadsavgift av spelarna, Jacobs förklarar varför:

– Camelot Unchained kommer vara ett nischat prenumerationsspel. Vi kommer utesluta majoriteten av folk som säger: 'Jag kommer inte betala månadsavgift, jag vill ha free-to-play.' Och det är bra för då kan vi säga: 'Vi förstår. Du vill ha free-to-play, det är okej. Försvinn'.

Att ha en mindre, men dedikerad, spelarbas är enligt Jacobs bättre än en stor som inte bryr sig särskilt mycket. Läs hela intervjun här.

Att vara eller icke vara free-to-play, det är frågan.

Som vilka då? Han säger sin åsikt bara, som faktiskt är ganska klockren. När folk som spelar F2P-spel har köpt allting de behöver kommer de fortsätta spela utan att betala ett dugg. Sen att han satsar på att göra ett spel som inte är "för alla" är fakti... 15/04 Känns också som att de flesta F2P spelen är väldigt lika...kommer inte fungera om dom inte kommer på något nytt. 15/04 Det finns en enkel anledning till varför inte free-to-play är bra för spelindustrin på lång sikt. Genom att de vill ha betalt för allt kommer aldrig en riktigt bred community växa upp, där idéerna riktigt sprudlar. Jag som är en old-school-spelare (quak... 15/04 Fast då e det ju inte pay2win... det är pay2look. Legendaries har inte bättre stats än andra vapen, de kostar mycket för att de ser "coola" ut. Tar inte lång tid att få upp guld eller köra dungeons för att få lika "bra" gear som alla andra, så hur du... 15/04 Helt rätt. 14/04 Nu när du säger det var det rätt svårt att spara ihop några ansenliga summar guld i själva spelet... 14/04 Det finns i en del spel. T.ex. i Everquest 2 så kan du betala per månad (guldmedlemskap), eller så kan du grinda och köpa Krono (aktivera en krono = 1 månads guld), eller så kan du spela gratis med begränsningar. Som jag sa ovan, det ena utesluter inte... 14/04 Om ni köper en produkt så har ni oxå rätten att ställa krav, F2P där kan man ställa önskemål på sin höjd, inte mer. Och vad det gäller kaxiga producenter så är dem inte värre än någon annan eller företag, dem vet att folk hungrar efter deras produkter,... 14/04 Du byter ju Gems mot guld, vilket i sin tur leder till att du kan köpa material till armor, vapen, ingredienser mm mm. Hela ekonomin i spelet bygger ju på detta, så Anet drar nog in rätt friska stålar i sin shop. 14/04 Jag fattar inte varför det inte finns ett alternativ där man betalar för hur mycket man spelar i tid. På det sättet så blir det ingen press att spela som en galning innan speltiden tar slut. Alternativt "pausbar" månadsbetalning som kan sträcka sig hur... 14/04
Skicka en rättelse