Sajten Next Generation har träffat legendaren David Braben som har ett och annat att säga om branschen. Bland annat menar han att utvecklare idag lägger allt för lite fokus på handlingen i sina spel, då det enligt honom är vad som kommer föra branschen framåt.

The richness of story, and that equates to essentially involving the player, is what?s going to move us forward, but I don?t think we?ve seen it yet; we?ve only nibbled at the edges. At present the story just washes over in almost all of the games that I play because it?s sort of relegated to the cut scene you don?t care about. You just want to get to the next bit of the game and so the story is therefore excluded.

Han talar även om Wii:s framgång och poängterar att människors entusiasm för kontrollmekanismen kommer avta, vilket ställer nya krav på utvecklarna.

What?s interesting is that people are talking about the novelty of the Wii as if it?s something completely revolutionary but actually we went through this same process with EyeToy, which allowed for gaming where you can stand up and do active physical things, but the EyeToy as a device lasted maybe eighteen months before people got bored with it, so that?s something that we should bare in mind with the Wii. We?ve got to keep doing new stuff to keep people interested.

Självklart får Braben även möjlighet att säga något om #Frontier Developments första "next-gen"-titel #The Outsider och även om han inte är någon Molyneux nämner han populära ord som frihet, interaktion och mänskligt beteende.

We?ve been planning for this for a long time and have also spent a great deal of time getting the technology in order, attempting to address a number of real problems that we all have with games such as where the big bottlenecks in production are and obstacles surrounding everything from creating huge cities to realistic characters that react in a human way. I don?t want to go into major details now but The Outsider is about bringing story freedom, that?s the key thing, moving the richness of interaction with interesting characters into the game.

Man kan nog faktiskt se en trend där om man jämför amerikanska EA och europeiska Ubisoft. Även om de på sistone kanske börjat närma sig varandra kan man knappast med gott samvete påstå att EA har varit några pionjärer inom innovation det senaste decenni... 28/07 Jag vet att det är lite taskigt att säga så, men jag är ganska övertygad om att en stor del av problemet är USA. Många spel som är poppis där är motsvarigheten till arkadspel i nutida form. Givetvis finns det samma sak här men det är mer synligt där bor... 28/07 Vist finns det väldigt många spel med riktigt seriösa berättelser, oftast dock hittar de sig aldrig utanför Japan tuvärr. JRPG är nog det man hittar utanför Japan som har mest seriös story, dock de flesta avskyr dem ändå och kallar de inte spel. Själv... 28/07 så sant! 27/07 Sant, och det finns lysande exempel på spel som är starka storymässigt. Beyond Good & Evil, Deus Ex, möjligen Bioshock (av vad vi sett hittils av spelet, men det är svårt att veta). Jag tror att Kotor lyckades så bra med sin story delvis på grund av det... 27/07 Han lyckades med Elite, men sen dess har det gått utför... 27/07 Det är ett problem eftersom FÖR många gamers är ADHDungar som bara vill sitta hemma och leva upp sina undertryckta aggressioner genom att "wtflolpwna" folk, ett problem ser jag i genreuppdelningen i spelvärlden är för snäv, och alla ska jämt spela och... 27/07 Titta bara på det första kotor, hade aldrig slått om det inte var en riktigt bra story till. Den som säger annat gillar väl inte Star Wars iofs. 27/07 Det som pågår är att väldigt få tar spel på allvar som ett medium för seriösa berättelser, eller för så kallat högkvalitativt berättande. Därför söker sig inte den målgruppen till spel, och därför görs det inte så mycket sådana spel. För att ändra på... 27/07 Tja, Wiis kontroll fungerar ju knappast helt tillfredsställande heller vill jag påstå.. Visst kräver många av oss mer engagerande handling än vad som existerar för dom flesta spel just nu, men jag kan ju inte påstå att David Braben gjort något än för... 27/07
Skicka en rättelse