Alldeles nyss fick vi in en ny film från Wii U-versionen av #Splinter Cell: Blacklist. Trots att Sam Fisher är efterlängtad och populär hos de traditionella spelarna har han inte lyckats stjäla den breda massans hjärtan – åtminstone inte om man jämför med #Ubisoft:s #Far Cry- och #Assassin's Creed-serier. Ubisoft Toronto-chefen Jade Raymond tror sig veta varför: det är helt enkelt för komplicerat för den moderna spelaren.

– Trots allt som hänt med spelserien genom åren, så är det fortfarande ett av de mest komplicerade och svåraste spelen man kan spela, säger Raymond. Hon menar att man måste tänka mycket för att bli en framgångsrik Splinter Cell-spelare, något som spelare av idag inte är vana vid.

– Innan man går in i ett rum måste man tänka till. Var är fienderna placerade? Hur tar jag mig förbi? Vart finns det skydd? Hur gömmer jag mig? Okej, jag ska skjuta sönder de där lamporna. Den strategiska fasen är viktigt. Vanligtvis är det inte många spel som har en sådan fas. I de flesta fall kan man bara gå in och skjuta direkt.

För att nå ut till den breda allmänheten med Blacklist tänker Ubisoft erbjuda ett enklare alternativ "där man inte behöver tänka så mycket eller trycka på så många knappar" för den moderna spelaren. Men det kommer fortfarande finnas svåra alternativ för hardcore-spelarna.

Allt ska vara lätt, publiken som älskade dom tre första spelen tycker uppenbarligen det. Snälla nån dom har ju sålt både ghost recon och splinter cell. Publiken finns kvar men snälla. Lägg sam fisher på is tills ni gör ett fullvärdigt spel, det ska inte... 25/04 Jag spånar att framtidens spel kommer att likna detta. En väg. Så enkelt som möjligt. Billigt. Buuuurrrrrrrrrrrrr. http://www.youtube.com/watch?v=w61m5PRmxfk 24/04 Det är stor skillnad mellan att göra ett komplext spel med bra story och komplext spel med usel story. Att sen komma och kritisera köparna för att vara dåliga tänkare är dålig PR oavsett hur man än säger det. Jade Raymond borde börja leta nytt jobb. 24/04 På tal om spel där man måste läsa så har vi ju Planescape Torment, nog ett av de mest komplexa RPG spel jag spelat, det är verkligen inte ett spel för den som bara vill ha en massa action. Kickstarter har stor potential så länge de som står bakom projek... 24/04 "Hahaha" är talspråk. Inte propert alls. 24/04 Hahahah, älskar när människor ska raljera över hur folk är korkade och ska skriva massa svettiga, lökiga citat och sen särstavar "favorit citat". Vem är korkad egentligen, den som kan stava eller den som spelar keffa tv-spel? :D Ironin vet inga gränser!... 24/04 Ubisofts kommentarer är aldrig baserade på fakta. 24/04 Vad är exotisk miljö då? Allting har ju gjorts. Tempelruiner, vinterlandskap med snöstormar, ökenlandskap med ökenstormar, oljeriggar och båtar på vattnet (inte så jättemycket i vattnet dock), djungel, stadsmijöer - igenvuxna, förstörda, sunkiga kvarter... 24/04 Jag insåg nu att jag skrev ett medellångt inlägg baserat på FZ:s felcitat. Det här är mycket värre av FZ än allt annat folk klagat på som "fåniga artiklar". Att citera och skriva nåt helt felaktigt är oroväckande. Ett citat är ett citat. Inte andemening... 24/04 Såg på 100 amiga games in 10 minutes på youtube igår. Det framgick tydligt att man pressade maskinerna till max och fick ur en hel del ur den och skapade spel med gameplay och la sen in det grafiska. Idag satsar man allt krut på det grafiska och sen omd... 24/04
Skicka en rättelse