Mark Cerny, systemarkitekt för Playstation 4, berättar vad den är kapabel till, ja, allt du vill veta om konsolen – eller åtminstone allt han kan berätta nu.

I slutet av året släpps Playstation 4 – förhoppningsvis även i Europa – och vilka tekniska specifikationer som döljer sig under huven har till stor del varit öppet för spekulationer. Det vill säga, fram tills nu. Gamasutra har fått en stor och djuplodande intervju med den ledande systemarkitekten, Mark Cerny, som också presenterade konsolens allra första spel: #Knack.

Intervjun bryter ner hårdvaran ur ett utvecklarperspektiv. Vad är konsolen kapabel till? Och varför valde Cerny och hans team just de komponenter som finns i Playstation 4?

"Starkare lansering än någon annan Playstation-konsol"

– Det viktigaste för oss var att hårdvaran inte var ett pussel som programmerare skulle vara tvungna att knäcka för att göra kvalitetsspel, säger han och menar att det var ett problem med Playstation 3.

Cerny och teamet har försökt hitta en balans mellan features som kan användas dag ett och sådana som kan utvecklas under de kommande åren.

Vi rekommenderar dig varmt att läsa den långa intervjun som berättar om början för konsolen, om mängder av tekniska detaljer, om lanseringen (som kommer vara "starkare än för någon annan Playstation-konsol") och om långsiktiga planer. Du får också veta varför Cerny valde att göra Knack, som ser ut så här.

[video=13603]

Jag har tidigare missat faktumet att både cpu och gpu sitter på samma chip... det chippet måste ju vara enormt! Kan tänka mig hur sjukt effektiva bussarna mellan dom måste bli när man slipper omvägen via PIC Express för att prata utan kan kommunicera... 25/04 Håller med. Han teasar bara och jag fick inte något ny information. Dessutom försöker han skryta med siffror som är sämre än PCns : / 25/04 Det faktum att personen som ligger bakom hårdvaruarkitekturen också är en aktiv spelutvecklare borde vara en garanti för att PS4 är lätt att utveckla till och att spelskaparna får de funktioner de vill ha. 25/04 Intressant läsning, den ger en lite insikt i hur en konsol kan driva spel som man tror att den egentligen inte borde klara av. Kort och gott, smarta byggen och inte bara klicka "köp" på de häftigaste prylarna på komplett.se. 25/04 Gött att vara stenknack! 25/04 Fast knack filmen var väll förrenderad och inget riktigt gameplay. Ps4 intervjun var bra, men han berättade inget riktigt konkret om prestandan. Känns väldigt likt ps3 när den kom, den skulle ju kunna simulera tusentals löv samtidigt. 25/04 – Den viktigaste för oss var svenskat ;D 25/04 Denna ska avnjutas i lugn och ro på toaletten! 25/04 - "Knack knack." - "Vem där?" - "Knack." Ser ut att vara ett kul koncept, att ändra skepnad och funktion sådär. Även om det inte riktigt ser ut att utnyttja all prestanda... fast det är väl kanske lite för tidigt att säga. 25/04 Knack ser faktiskt häftigt ut! 25/04
Skicka en rättelse