I november förra året kastade mmo-spelet #Star Wars: The Old Republic ut månadsavgifter i rymdens vakuum och omfamnade betalningmodellen på allas läppar – free-to-play.

Eller gjorde de?

#Electronic Arts och #Bioware har fått svidande kritik från spelare för att modellen blott är en stympad demo-version. Om man tar en titt på den officiella listan som jämför de olika betalningsalternativen så framgår det att man inte får en särskilt trevlig upplevelse i gratisvarianten. Det är på många sätt en skrattretande lista, eller vad sägs om att betala månadsavgift för att få support? Det går långsammare att samla erfarenhetspoäng utan att betala och om du dör får du bara återuppstå fem gånger ute i fält – sedan måste du öppna plånboken. Och det är bara toppen av isberget.

Men oavsett vad någon tycker om saken så verkar free-to-play fungera alldeles utmärkt för SWTOR. När EA nyligen pratade med sina investerare så hade EA:s Frank Gibeau goda nyheter:

– Sedan det satte igång i november har vi fått 1,7 miljoner nya spelare genom free-to-play-modellen. Och antalet prenumerationer har stabiliserats kring strax under en halv miljon.

Han meddelar också att de månatliga intäkterna har dubblats, och att de planerar att investera i nytt material som ska släppas ungefär var sjätte vecka.