I november förra året kastade mmo-spelet #Star Wars: The Old Republic ut månadsavgifter i rymdens vakuum och omfamnade betalningmodellen på allas läppar – free-to-play.

Eller gjorde de?

#Electronic Arts och #Bioware har fått svidande kritik från spelare för att modellen blott är en stympad demo-version. Om man tar en titt på den officiella listan som jämför de olika betalningsalternativen så framgår det att man inte får en särskilt trevlig upplevelse i gratisvarianten. Det är på många sätt en skrattretande lista, eller vad sägs om att betala månadsavgift för att få support? Det går långsammare att samla erfarenhetspoäng utan att betala och om du dör får du bara återuppstå fem gånger ute i fält – sedan måste du öppna plånboken. Och det är bara toppen av isberget.

Men oavsett vad någon tycker om saken så verkar free-to-play fungera alldeles utmärkt för SWTOR. När EA nyligen pratade med sina investerare så hade EA:s Frank Gibeau goda nyheter:

– Sedan det satte igång i november har vi fått 1,7 miljoner nya spelare genom free-to-play-modellen. Och antalet prenumerationer har stabiliserats kring strax under en halv miljon.

Han meddelar också att de månatliga intäkterna har dubblats, och att de planerar att investera i nytt material som ska släppas ungefär var sjätte vecka.

du har verkligen noll koll 10/05 Skitspel 09/05 Tycker listan är lite missvisande faktiskt. Man skulle kunna tro vid en första syn att man t.ex. inte får någon Sprint, eller att man aldrig kan använda Galactic Trade Network. Faktum är ju att det bara är till en mindre nivå. Sprint får man på lvl 15... 09/05 Free to play = Pay to win = Pay to not waste time Alla dessa bygger fan på att man ska göra impuls köp. 09/05 Så der har mindre spelare som de mjölkar för mer pengar och ger mindre content. Så bra, för alla utom de få dumstrutar som fortfarande spelar. Kan väl med tämligen god säkerhet gissa att deras 1.7 miljoner nya spelare är konton som skapats och inte mer... 09/05 Det gör jag, om det är just bonussaker och inte något som lagts in enbart för att jag ska spendera pengar. Det jag tar upp i texten är bara några exempel. Listan över restriktionerna är 32 punkter lång. En handfull av dem kan jag acceptera, men majorite... 09/05 Har du själv spelat den "stympade" versionen? Man kan se på det på två olika sätt. Antingen som du gör i din artikel, att det går långsammare att levela utan subscription - eller att de som betalar för spelet får en bonus och därmed kan levela snabbare.... 09/05 Hur vinner du i ett PvE spel? 09/05 Tja kul för EA och Bioware att det fungerar och tydligen finns behovet annars skulle folk inte spela det. Jag förstår också varför de har gjort som de har gjort när det gäller det så kallade F2P i spelet (nog för att även jag tycker att det är dåligt... 09/05 Det borde vara free to pay, alltså att man kan välja om man vill slänga ut pengar eller inte, nu känns det lite som candy crush saga där man förr eller senare mer eller mindre blir tvungen att punga ut. 09/05
Skicka en rättelse