Den legendariske speldesignern är rädd att det skadar kreativiteten.

Kickstarter har hyllats som en revolution i spelbranschen, där utvecklarens kreativitet får stå i centrum och inte behöver dikteras av utgivarnas Excel-kalkyler och marknadsanalyser. Så gott som varje pitch-video hyllar faktumet att upphovsmakarna, med våra pengar, kan göra precis det spel de vill utan begränsningar. Ett ädelt koncept men det finns två sidor av myntet, i alla fall om du frågar den legendariske speldesignern Sid Meier.

– Du måste övertyga folk att stödja det och skapa trailers och eller vad som krävs för att få deras stöd. Jag tror att du låser in dig på ett par idéer tidigt. Jag njuter av lyxen att ändra och utveckla min design under tiden. Jag skulle oroa mig för Kickstarter om jag lovat att göra X, Y och Z och längs vägen fann att Z inte fungerade, vilket jag då lovat. Jag tror det är jättebra för de som vill ha en indiemiljö men det finns för- och nackdelar med alla situationer.

Samtidigt som det såklart krävs en tung resumé för att få samma frihet som Meier verkar få från #2K Games behövs samma guldkantade meritlista för att verkligen lyckas på Kickstarter. Nu börjar också de första crowdfundade projekten att släppas och till exempel #Star Command har fått utstå en del kritik. Inte för att det är ett dåligt spel men för att det inte innehåller allt som utlovades.

I det nionde avsnittet av Fragzone tog jag upp precis detta i det avslutande Redaktionen Raljerar.

Då missade jag tyvärr det. För saken är den att många utav dessa utvecklare skickar regelbunda uppdateringar på mailen till alla backers, där vi får en väldigt bra bild över hur utvecklingen går, vad utvecklarna fokuserar på för tillfället, vilka hinder... 17/05 Nej det har jag inte, var väl precis det jag sa? Jag förstår det poäng. Jag tycker ändå att det finns någon paradoxal - låt oss kalla det - kultur bland väldigt många spelkonsumenter. Det spelar ingen roll vad "stora företag" gör så är det "mainstream",... 17/05 det är väl ingen som tvingar honom att kickstarta om han inte vill? 17/05 Exakt! Å det finns ingen insyn i sk AAA titlar heller. Så snacka inte skit bjosarn. 17/05 Early access spel på Steam är också dåligt, då man köper spelen i alfa versioner och inte vet om spelen kommer utvecklas klart eller läggas ner. Sen att de kostar 200kr är också dåligt. Lika med green light, där vissa spel fortfarande är i beta, men säl... 16/05 Du har inte backat något spel än på kickstarter ser jag. Jag tycker att de flesta utvecklarna har varit väldigt transparenta mot sina backers gällande utvecklingen av sina spel. Självklart finns det fortfarande en risk att spelen inte alls blir som man... 16/05 De beskriver det i artikeln, eftersom det är ett projekt så blir du som skickar in dina hårt förvärvade slantar Stake holder i projektet. Som Stake holder är också upp till dig att bevaka och se till att projektets deliveries och mile stones uppfylls.... 16/05 Ja men det förklarar ju saken är man nöjd med fps och sportspel så fyller KS ingen större funktion. För oss som inte ens skulle ta i BF med tång, fnyser åt fifa och tycker achiewment unlocked är det mest tragiska som hänt spel industrin ever. Det görs... 16/05 Jag har större garantier om jag väntar ut ett spelsläpp innan jag köper det än att jag har av att slänga in pengar baserat på ett klipp där utvecklaren/utgivaren själv sitter och lovordar sitt spel med en "concept art" i bakgrunden. Jag tror du förstår... 16/05 Vad har du för garantier när d köper ett färdigt spel? Laddar du hem det och testar det innan du köper det? D3 va den största butthurten någonsin i spelväg för mig. Varför de behöver din pengar redan nu? För det kostar att anställa programmerare? Du bli... 16/05
Skicka en rättelse