Speljätten Square Enix har visat svarta siffror för sina storspel. Nu ändrar de sin utvecklingsfilosofi – rejält.

Trots omtyckta stortitlar som #Hitman: Absolution, #Tomb Raider och #Sleeping Dogs visar #Square Enix upp oroväckande siffror. De når inte försäljningsmålen. Nu berättar speljätten att de dramatiskt ändrar sin approach till spelutveckling.

Yosuke Matsuda, senior executive managing director, säger (via VG247):

– Man skulle kunna gå så långt att hävda att det i dagens spelklimat är oärligt att låta kunderna vänta i åratal med bara lite eller inte ens någon information tillhanda (#Final Fantasy Versus XIII, reds anm.). Vi är inte längre i en tid när kunderna lämnas i mörkret till produkten är färdigställd. Och vi behöver byta till en affärsmodell där vi frekvent pratar med kunderna om spelen, får dem att förstå produkterna och slutligen ser till att de lever upp till förväntningarna.

En tredelad vision

Matsuda berättar att deras nya vision kan delas in i tre delar. Det första handlar om, som han nämner ovan, att bli bättre på att kommunicera med kunderna. Matsuda menar också att exempelvis Kickstarter och Steam Greenlight är bra för att få kunderna ska få en bild av spelen.

Square Enix ska också börja producera nya, kvalitativa titlar för smartphones och surfplattor, och inte använda dumpa portningar och sociala spel på formaten. Dessutom ämnar de sluta med att utveckla titlar som ska tilltala alla spelare över hela världen, och istället fokusera specifika titlar på specifika regioner.

Jag gillar square enix och deras spel, grafiken är mäktig.. Visst lite mkt cutscenes som kan vara smått överdrivna ibland men i helhet en utav dem bästa spelutvecklarna imo. Älskar sleeping dogs! 28/05 Vi pratar om två olika bolag, du om Sguare och jag om Square Enix, ja de gick samman 2003 och blev ett nytt bolag dvs Square Enix. Square som bolag finns inte längre :-) 28/05 Detta uttalande kändes verkligen som humor på hög nivå. 28/05 God morgon Square har ni fattat detta nu, det var på tiden 27/05 Jag har inte kört Tomb Raider än men jag kan säga att Sleeping Dogs är ett riktigt, riktigt bra spel som jag verkligen njöt av, varje sekund. Hitman var mindre imponerande men rent tekniskt är det bra och storyn har faktiskt sin egen kitchiga charm. Tyv... 27/05 ja, fast du missade vad jag menade. De har funnits över 30 år, de vet nog var spelare vill ha. Eller visste iaf. 27/05 Ska jag sitta och titta på massa cutscense kan jag väl lika gärna gå på Bio? 27/05 Vem jag är? En som gillar att spela själv och inte att se på en film, för då hade jag, suprise suprise, köpt en film! Lira förra versionen av både Tomb Raider och Hitman så ser du skillnaden. Enligt mig en stark försämring, och kanske en förklaring till... 27/05 Square enixe är en av mina favvoutvecklare, de levererar mestadels bra spel med bra pc portningar 27/05 Köper jag ett spel så vill jag spela själv. Visst är det ballt med cutscenes men det ska komma som en wow effekt nån enstaka gång i spelet. Kör man 500 cutscenes så blir det som att se på film och själva spelandet känns som en jävla grind fram tills näs... 27/05
Skicka en rättelse