Är du nyfiken på #Wildstar och sugen på lite gedigen helgläsning? Då ska du hoppa över till den officiella hemsidan där #Carbine Studios Bull Durham går igenom designfilosofin bakom spelets ekonomiska system. Det är en grundlig analys som kan vara intressant ur ett allmänt mmo-perspektiv, som förklarar koncept som "money sink", varför man inte vill ha för mycket pengar i omlopp och hur man bekämpar inflation.

Vi vet ännu inte vilken betalningsmodell spelet kommer tillämpa, och Durhams tankar kring spelekonomi väcker en del frågor. Efter att ha läst artikeln känns den allt mer populära free-to-play-modellen tveksam. Går det att få ordning på finanserna i ett system där spelarna kan köpa valuta för riktiga pengar? Å anda sidan är det otroligt svårt att sälja in konceptet med "fullpris + månadsavgift" idag – #The Secret World, #Star Wars: The Old Republic, #Tera och #Rift är alla spel som trots kvalitéer tvingats tänka om. Kanske är #Guild Wars 2-modellen, fullt pris utan månadsavgift, rätt väg att gå för Wildstar? Förhoppningsvis får vi ta del av betalningsmodellen inom en snar framtid.

Skicka en rättelse