Fredrik Wester har i en stor intervju pratat om hur det är att vara en nischad spelutgivare.

#Paradox Interactive är säkert för många synonymt med inlärningskurvor som närmast kan beskrivas som att springa rakt in i en vägg. Med spel som #Hearts of Iron 2, #Europa Universalis och #Magicka har de, pga sina nischade spel, nått stora framgångar. Tidigare i veckan tackade företagets general Fredrik Wester för ett rekordkvartal och meddelade att det var på väg mot ännu ett.

När jag frågade vad som var den magiska formeln för att lyckas fick jag ett kort, men gott svar.

– Passion och hårt arbete, något som utvecklades i en intervju som publicerades i Games Industry.

I denna intervjun får vi reda på mer om hur de tänker på #Paradox Interactive, kanske hade de även ett och annat att lära andra utgivare och utvecklare.

– Om du tror att du kan hitta en speciell demografisk grupp, vilken det än nu är, som spelar dina spel, då borde du satsa på den heller än att bli frestad av att bredda dig på marknaden. För det kommer kosta dig dyrt i termer av marknadsföring och sättet du arbetar, berättar Wester.

Men för dig som bara är intresserad av spel och inte är särskilt sugen på att processen kring detta, då bjöd intervjun på en hel del hopp inför framtiden. Med #Leviathan: Warships gav dig ut på en marknad som de bara provat på lite innan – mobilmarknaden. Detta turordningsbaserade strategispel hade ett simplare upplägg, men med betydlig mer avancerad teknik som arbetade i bakgrunden. Spelare på Ipad och Android kunde drabba samman med de som satt bakom en datorskärm, något som de funderar på inför framtiden.

– Förhoppningsvis kommer våra interna spel som Crusader Kings, Europa och Hearts of Iron kunna bli spelbara cross-platform i framtiden, men det är fortfarande en bit kvar dit.

Missa heller inte vårt snack med Fredrik Wester från Fragzone säsong 1!

Skicka en rättelse