#Respawn Entertainment jobbar för fullt med sitt #Titanfall – en science fiction-pangare med multiplayer-fokus. Fokuset är så stort att spelet över huvud taget inte kommer med någon singleplayer-kampanj. Att skapa en sådan är enligt Respawn slöseri med resurser.

– Man gör singleplayer-uppdrag som tar upp allt fokus från studion, som tar ett enormt team sex månader att skapa, och spelarna springer igenom alltihop på åtta minuter, sa Respawn-chefen Vince Zampella till Gamesindustry.

– Hur många spelare klarar ett singleplayer-spel? Det är en liten procent. Det är som om alla spelar första banan men bara 5% klarar spelet.

Mot den bakgrunden tycker Zampella att det är konstigt att lägga så mycket resurser på den ensamma spelaren. Däremot spenderar folk hundratals timmar i multiplayer, vilket gör det till en naturlig inriktning för Respawn som dessutom är en relativt liten utvecklare med cirka 60 anställda.

Ett bevis på det är ju battlefield 3, helt jävla urusel kampanj, som i princip ingen spelar regelbundet. 24/06 dom blåser la oss som alla andra företag 24/06 Ditt inlägg var det vettigaste jag läst på länge =) Salut min vän, pluspoäng ska du även ha för den tjusiga profilbilden ;) (RTCW fanatiker här) 24/06 Det är faktiskt ingen idiotisk idé... hellre att de fokuserar 100% än att gör en lam kampanj. Men sen skadar det naurligtvis inte att få både en välgjord kampanj och ett roligt multiplayerspel. 24/06 Exakt så :) Många som läser en femradig notis här och bildar sig en uppfattning direkt. "Inget köp!" Så som jag uppfattat det, när jag läst och sett fler intervjuer, är att de slängt in SP-element i MP-delen. Npcs och dylikt som fyller rollen som kanonm... 23/06 Hahaha skojjar du eller hahaha, kom upp under stenen nu... Kan nämna några STORA titlar som folk köper för singelplayer. Metro, Bioshock, Portal, Dishonored, Boarderlands, FarCry, Crysis, Dead island, F3ar och Halo för att ta några. Sen får du ju tycka... 23/06 Jag älskar SP-spel och kör i princip aldrig MP. Att Respawn avstår SP-kampanj fäller jag dock inga tårar över - om det är det här som är deras inställning så är det väl lika bra att avstå helt? Varför satsa pengar och tid på något som utvecklaren ändå... 23/06 Jo, folk spelar singelplayer. Och Vince Zampella, om ni ser till att göra spel som tar längre tid än just 8minuter så finns de inga problem, men de har nio ju varit expert på med CoD serien. 23/06 De får göra som de vill med sitt spel, men det börjar lukta riktigt illa när de börjar tala om för spelarna vad spelarna gillar och kommer släpandes med siffror de inte kan backa upp för att sätta oss på plats. Det samma jävla arroganta stil som ältande... 23/06 Kan hålla med utvecklarna! Just i FPS-spel så är antalet campaign-spelare mindre procentuellt i jämförelse med RTS-spel! Om vi ser till BF3 så har jag ca 400 timmar spelade, av dem, max 15min i campaign! :) Om vi sen kollar SC2, så har jag lirat båda... 23/06
Skicka en rättelse