Svenska studion #Grin låg bakom nyversionen av #Bionic Commando, och de hann påbörja arbetet med ett lir i en annan japansk spelserie innan de gick i konkurs. Spelet hette Final Fantasy: Fortress och sägs vara en bidragande anledning till att Grin gick i graven.

Det skulle bli en uppföljare till #Final Fantasy XII som utspelade sig i en omfångsrik, öppen värld. Det blev en värld vi aldrig skulle få stifta bekantskap med, men användaren DiipuSurotu på Neogaf har tagit sig tiden att samla ihop och sammanställa konceptbilder, skisser och annat från internets alla hörn, från äventyret som aldrig såg dagens ljus. Ett axplock av bilderna ser ni nedan. Klicka vidare till inlägget på Neogaf för att se allihop.

Folk som kallar Grin för "klåpare" etc, varför då? Jag talar då inte om de som anser att Grin var för dåliga för att göra ett sådant här spel, utan om det som ger intryck av att tycka att Grin är omoraliska på något sätt/dåliga som inte har med ren tekn... 13/08 My point exactly, vet i fan vad de tänkte med efter FFX 13/08 Alla vet vi att fram till 9-10 var det bra och den sköna känslan som Final Fantasy står för. Sen började det gå utför ordentligt. :/ 13/08 Skulle inte direkt kalla FF7 och FF9 skärp direkt... FF7 tog spelet till en helt ny nivå och tog ett vågat avkliv ifrån "fantasy" temat och la till en steampunk-värld som var mer relaterbar för en framtida dystopi. FF9 var ju verkligen en stilstudie i... 13/08 Självklart finns det talang i alla företag, men det räcker inte långt om ingen sköter företaget eller samordnar talangerna. Man kan 20 st som alla är bäst i världen på sin sak, men är det ett dåligt företag så kommer de ändå prestera lågkvalitetsprodukt... 13/08 Saker vart dåligt planerade, men talangen hos grin ska man aldrig underskatta, den genomborrar dom större företagen i världen nu. 13/08 Nej, absolut inte. Har du sett Grins tidigare jobb? Att de ens fick chansen att försöka är jättekonstigt. Ett riktigt menlöst företag som vi inte skulle diskutera om de inte var svenskar. Visst har vi Dice och så, men att jämföra Sverige med Japan när... 13/08 Förstår att det blev nerlagt, hade ju inte ett uns av Final Fantasy i vare sig idéer eller ens artwork. Jag tror helt enkelt att Grin inte pallade trycket och levererade undermåligt material redan från början. Bionic Commando var ju inget superspel dire... 13/08 inte för att jag vet hela historien å så.. men om nu square backa dem med ett stort projekt så är det väl märkligt att de konkade? iaf om square ansåg att det fanns någon som helst potetial i spelet. 13/08 Jag har varit med i en del nedlagda produktioner som inte alls har funkat på det här sättet. Snarare så har förläggarna köpt sig fria från kontrakten - vilket i i praktiken betyder att utvecklaren får pengar utan krav att leverera, och kortsiktigt vinne... 13/08
Skicka en rättelse