19 år gammal artikel ger oss insikt i arbetet med både Wolfenstein, Doom och id själva.

Gamasutra har återpublicerat en artikel från det allra första numret som nådde handeln i januari 1994. En special om då tvärheta #id Software som gjort succé med #Wolfenstein 3D och #Doom, inte bara ekonomiskt utan genom att revolutionera distributionsledet genom att erbjuda den första delen av spelet gratis.

Artikeln tar upp deras designfilosofi och vad som gjorde att de att den då sju man starka studion kunde vara så framgångsrik, bland annat relationen mellan programmerinsgeniet John Carmack och kreativa John Romero.

Det är kombinationen av en programmerare som spelar spel och en spelare som programmerar som gör id:s spel så bra som de är.

Den sex sidor långa artikeln är både ett intressant tidsdokument och en inblick i företaget som formade actiongenren men som på senare har haft svårt att ta plats i densamma. Vi kan också rekommendera boken Masters of Doom för en djupdykning i företagets historia.

Skicka en rättelse