David Cage har pratat lite om det kommande storspelet #Beyond: Two Souls med Ellen Page och Willem Dafoe på rollistan. Cage tänker inte använda sig av den i spelmässiga sammanhang ack så vanliga game over-skärmen. Detta för att han anser det vara dålig speldesign.

– Jag har alltid känt att "game over" är ett misslyckande för speldesignern, inte spelaren. Man skapar en artificiell loop och säger "du spelade inte spelet så som jag vill att du ska spela, så nu blir du bestraffad och får spela om sekvensen tills du gör vad jag vill att du ska göra". I ett actionspel kan jag förstå det, varför inte? Där handlar det om skicklighet. Men i en handlingsdriven upplevelse är det inte alls vettigt.

Han ger ett exempel där huvudpersonen Jodie jagas av två poliser på ett tåg i rörelse. Är man duktig flyr man undan poliserna. Men misslyckas man med sekvensen får man alltså inte någon game over-skärm upptryckt i ansiktet, utan fångas in och placeras i en polisbil. Så får man fly därifrån istället.

Av naturliga skäl så ligger väl rätt mycket fokus på de nya konsolerna som är på väg så det kan vara lite svårt för enskilda spel till "gammal" hårdvara att få plats i media och diskussioner. 27/08 David kommer och frågar mig om svenska översättningen är bra då och då, men annars har vi inte mycket kontakt, hehe. Han är out of office just nu i alla fall - ute och påbörjar PR-jobbet! Hoppas bara det sköts ordentligt. Alla på kontoret håller med om... 27/08 Tjaa, Quantic lyckades med Fahrenheit (även om spelet sjönk i sin andra akt...den där rippade Matrix Revolutions fighten mot slutbossen var bara skrattretande) och Heavy Rain var ett av de bästa spelen på Ps3 imo.. Jag har stort förtroende för Quantic,... 27/08 Ah :) Vad kul att höra! Jag jobbar för Quantic och har tyvärr tappat perspektivet lite, så jag har verkligen ingen aning om spelet blir en upplevelse eller inte. Men det bådar gott att så många ser fram emot det. 27/08 Trodde jag var inne på en GTA V-artikel. :S Planerar själv att köpa ett PS3, mycket just pga Beyond. 27/08 Svaret på det är nej och nej tyvärr. Playstation only :) 27/08 Fahrenheit 8/10 i betyg, Heavy rain årets pyjamaskalas, hatar att de gjorde spelet så sirapssegt, psn home är intressantare. 25/08 Det är inte game over och omladdning från checkpoint som är det jobbigaste. Det jobbigaste är alla enerverande cutscenes som drar igång mitt i spelet och som rycker bort kontrollen från spelaren. Och den värsta typen av cutscenes är förstås de som inte... 24/08 Tvivlar på det tbh :/ 24/08 Kommer ju till Xbox och, troligtvis, PC framöver också? 24/08
Skicka en rättelse