Det koreanska nätrollspelet får realistiskt väder och strider som gör skäl för genrebeteckningen "massivt".

Det koreanska mmorpg-liret #Black Desert satte fart på kommentarsfältet när vi skrev om det förra hösten. Färska uppgifter från MMOcasts förhandstitt förstärker bilden av ett spel som kan ge genren en skön knuff framåt. Några exempel på varför du ska hålla ögonen på det:

– Slottsbelägringar med slag som gör genreordet "massive" rättvisa – 400 mot 400 spelare brakar samman.
– Olika väder i olika zoner, och vädret påverkar spelarens förmågor. I exempevis en regnig zon rör sig spelaren långsammare, och vintertid växer växtodlingar långsammare än på sommaren.
– "Non-instanced housing". Spelarna kan äga flera hus, och dekorera dem och tillverka vapen och annat i dem.

Vi vill också tipsa om den senaste trailern från spelet. Den dök visserligen upp redan i vintras, men om du missat den är det hög tid att reparera skadan nu.

En mer högupplöst version av filmen återfinns här.

Black Desert släpps i Sydkorea under hösten. Europeiskt datum saknas i nuläget, men ska vi tro förhandstitten kan det bli premiär i våra trakter år 2015.

Skicka en rättelse