Temat med ett kidnappat barn fick Microsoft att backa från Quantic Dreams Heavy Rain.

Det fanns en tid då #Microsoft hade chansen att stå som utgivare till det sedermera PS3-exklusiva #Heavy Rain. Men på grund av temat med ett kidnappat barn fick den amerikanska konsoljätten kalla fötter, berättar #Quantic Dreams David Cage.

– De ville inte ha en skandal. Microsoft är ett fantastiskt företag, jag varken klagar eller kritiserar. Men vi kan inte riktigt jobba tillsammans.

Quantic Dream och Microsoft hade olika visioner för projektet. Och i slutändan släpptes spelet till Playstation 3, något som #Sony ska ha tjänat hisnande 870 miljoner kronor på (100 miljoner euro).

Och samarbetet med Sony fortsätter. I oktober släpps #Beyond: Two Souls till PS3 och bortom det har fransmännen ett projekt på gång till Playstation 4.

Fast där måste du ha fått något om bakfoten, marknadsföring och reklamkampanjer är otroligt avgörande för hur bra spelen säljer, främst om det är ett nytt ip. Jag tror det är väldigt få spelare som kollar upp information om spelet innan jämfört med dom... 06/09 Hade det inte haft så knasiga kontroller hade jag antagligen spelat igenom hela spelet. 05/09 Fast den största summan av ett s.k. AAA spel, läggs på marknadsföring, vilket enligt mig är trams, skit och skrattretande korkat. Detta kommer troligtvis från folk man "skaffat" från filmens värld. Inte fan behöver ett spel en marknadsföringskampanj i... 04/09 Sant, sett till ren budget så är det inte upp i de nivåerna. BF3 är ju fortfarande okänt, men de mer seriösare spekulanterna verkar lägga det omkring 35-40 miljoner dollar. Men nu skrev du "de summorna som krävs för ett AAA spel" och då vill jag påstå... 04/09 Men i fallet med Heavy Rain så är det ju budgeten som avgör, precis som nästan alltid. Och visst deras detaljrikedom är extrem och rent grafiskt skulle det absolut kunna klassas som ett AAA, men iom att det 'r så långt kvar på den produktionen så kanske... 04/09 Wow, M$ gick miste om en herrans massa pengar där ;) 04/09 Du kollar enbart på vad en utgivare har för budget på sina spel, kolla istället på vad som produceras. SC skulle med lätthet kunna vara ett AAA-spel sett till vad de visat upp, detaljrikedomen i det spelet får många andra utvecklares spel att framstå... 04/09 Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spele... 04/09 Som Soulless skriver ovan så börjar SC sakta men säkert krypa upp mot en mindre AAA-titel när det kommer till budget. Man får dock inte glömma att utgivare har mycket extra kostnader som en utvecklare på Kickstarter helt kan slopa (som reklam och mening... 04/09 Fail? 04/09
Skicka en rättelse