FZ utforskar både andra sidan och virtuella verkligheter. Det är ett under att vi ens står upp.

David Cage har berättarambitioner som få andra spelkreatörer. Hans #Fahrenheit och #Heavy Rain klyver spelvärlden. Det finns de som älskar de interaktiva berättelserna och det finns de som avskyr dem. #Beyond: Two Souls ser ut att bli samma slags vattendelare. Nu är det äntligen släppt och har tilldelats ömsom ris ömsom ros. Målet, menar Cage, med Jodie Holmes livshistoria är att du och jag – spelaren – ska vara berättarrösten. Missa inte Calles stora recension.

Virtuell verklighet. Ett begrepp som var hetare än det mesta i början av 90-talet, men som sedan försvann från radarn. Det vill säga tills Oculus Rift-bomben slog ner. Är det en ny slags verklighet eller bara en åksjuk historia? FZ-redaktionen har tagit pulsen på den lilla drömmaskinen och ställt sig frågan om den virtuella verklighetens renässans är att ta på allvar.

Fredrik Eriksson,
Skribent


Beyond: Two Souls

[video=14108]
"Under den visuella proffsigheten och de lika delar styltiga som lena kontrollerna finns berättelsen om den lilla rädda åttaåriga flickan. Hon som ber om att få ha lampan tänd fast hon vet att demonerna ändå kommer. Jag vill stanna upp och trösta henne men det enda jag kan göra är att tvinga henna framåt. Mot slutet, eller är det bara början?" Läs hela recensionen

Carl Johansson-Sundelius
[score=3;l]


Mirrormoon EP

[video=15238]
"Det finaste med #Mirrormoon EP är att man äventyrar på egen hand i vetskap om att man inte riktigt är ensam. Kartan över universumet finns tillgänglig för alla uppkopplade spelare. Även om du och jag aldrig kommer möta varandra lämnar vi alla våra spår. Om man råkar komma över en plats som inte upptäckts av någon annan får man döpa den när man väl löst dess pussel. När jag loggar ut för kvällen och in igen dagen därpå kan tidigare namnlösa planeter ha fått namn. Strimman av hopp lättar upp känslan av tomhet och förvirring – och plötsligt kan jag inte göra annat än att längta efter att få utforska rymdens alla mysterier." Läs hela recensionen

Kerstin Alex
[score=4;l]


Rain

[video=15466]
"Och allt detta lockar spelet fram med otroligt små medel. Huvudpersonerna pratar aldrig, handlingen förmedlas i korthuggna meningar som tapetseras på de väggar och gator man springer förbi. Det är trist att pusseldesignen inte riktigt är med på noterna och förstärker berättandet mer med sin mekanik. Potentialen drunknar i pliktskyldigt trötta moment som inte tillför mycket mer än tempoväxlingar. Trots det lyckas #Rain med det väsentliga – att berätta en historia som griper tag och berör."
Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=3;l]


F1 2013

[video=15319]
"#f1-2013|"F1 2013" visar att det faktiskt kan finnas fog för ett F1-spel per år. Jag brukar reta mig på den påfallande bristen på nyheter, men retrokärrorna öppnar en dräneringskanal för min frustration. Den höst då den aktuella F1-cirkusen har sällskap av en fullmatad retrokarriär, eller kanske ett omfattande svep över 60-talets galenskaper, kommer jag inte vara sen att peta upp betyget ett snäpp. Men där är vi inte än, och F1 2013 känns alldeles för mycket #F1 2012 för att blåsa nytt liv i körlusten." Läs hela recensionen

Tomas Andersson
[score=3;l]


Knock-Knock

[video=15502]
"#knock-knock|Knock-Knock ska upplevas efter att solen gått ner, i ett nedsläckt rum där du spelar ensam med hörlurar på. Den mörka stugan med trötta plankor som knarrar under fötterna och röster som viskar i vinden blir då djupt obehaglig att utforska. De otäcka gästerna som tagit sig in i byggnaden har många knep för att få hjärtat att hoppa över några slag, och som skräckupplevelse gör Knock-Knock ett utmärkt jobb. När jag flyr undan besökarna med paniken krypande över huden kan jag förlåta några av spelets tillkortakommanden. Trots dramaturgiska problem kommer man långt med hederlig, välgjord skräck." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=3;l]

Skicka en rättelse