Lars Gustavsson tror pingviner kan vara framtiden.

Trots obefintlig prislapp och ständigt större användarvänlighet har Linux fortfarande inte slagit igenom hos gemene gamer. Men, ett storspel är allt som krävs för att sälja in det fria operativsystemet på bred front, det säger Lars Gustavsson på #Dice till Polygon.

– För den första Xboxen tog det ett #Halo för att lyfta, säger Gustavsson. Vanligen behövs en "killer app" eller ett storspel, sen är folk mer än villiga att anamma den. Det är inte svårt att komma igång med Linux, det behövs bara ett spel som motiverar dig att gå den vägen.

Lars Gustavsson.

Att ett sånt spel dyker upp vad det lider finns det hyfsade chanser till efter att #Valve nyligen tillkännagav SteamOS (som bygger på Linux), Steam Machines och Steam Controller, tre produkter tänkta att ta Steam och pc-spel till vardagsrummet. #Half-Life 3 skulle vara uppgiften vuxen. Kanske också #Battlefield 4, om det skulle hitta på att släppas till Linux direkt eller dyka upp till SteamOS. Men det är ännu inte officiellt aktuellt.

I samma intervju berättar Lars Gustavsson om svårigheten att hitta balans mellan att göra Battlefield-spelen tillgängliga för nybörjarna utan att göra upplevelsen för enkel för veteraner. Och svårast är att inte bli för hardcore.

– Uppriktigt sagt är vårt problem inte att komma ihåg hardcore-spelarna, säger han. Det är snarare så att vi är så många som jobbat med Battlefield sedan 1999 eller 2000 att vi måste hindra oss själva från att bli för hardcore, vi måste hela tiden dämpa oss. Hardcore är vår naturliga drivkraft. Vi måste påminna oss själva om att göra spelet för alla.

Hur stor explosion det blir av Battlefield 4 på pc, 360 och PS3 märks den 29 oktober. Fler smällar blir det när det dyker upp till PS4 och Xbox One, den 29 november respektive nästa år.

Man kan inte jämföra påverkan av Halo till Xbox jämfört mot tex BF4 till Linux. Varför skulle man orka dra in Linux också (överge Windows finns inte då alla andra spel ändå kräver det) om storspelet ändå inte är exklusivt? Sen är det många gamers som... 30/10 Det går skriva spel som fungerar i alla distar. Det som kan skilja är hur det förpackas. I Ubuntu är det deb och i Fedora rpm. Det gör att sökvägar till libraries kan skilja något, men det går komma runt det problemet. Spelmakaren behöver bara välja oli... 16/10 Vad är sista förbrukningsdagen för ett spel i Linux? I windows kan jag stoppa in ett spel som är 10 år gammalt och spela det på senaste Windows men med kanske lite crappy grafik. Det måste väl vara en våt dröm för alla spelfirmor att kunna ta betalt för... 16/10 Gillar Linux också, dock krävs det att grafikkortstillverkarna osv släpper drivrutiner som fungerar bra. :) 15/10 det är inte bara upp till dice att bara utveckla det för linux 15/10 Alltid trevligt få läsa kommentar från någon som har lite koll :). Många har Linux i sina hem, utan att de ens vet om det. Om ingen brydde sig om Linux, varför satsar då storföretagen flera miljarder kronor på systemet? Varför vill Valve använda det i... 15/10 Om ingen bryr sig om att Linux finns eller inte? Utan Linux stannar det mesta i denna värld. Behöver bara nämna tre ord: Android, Facebook och Google. 60% av alla servrar i världen kör Linux. Det är det absolut vanligaste systemet som är inbyggt ("embed... 15/10 "Alla" Okey, 99% av alla spel som inte hör till Playstation eller Xbox. Vilka spel finns inte till Windows? Något Indiespel som jag inte ens hört talas om? Varför jag kör Windows? Jo för att 99% av alla spel finns där, eller snarare 100% alla spel som... 14/10 "– Uppriktigt sagt är vårt problem inte att komma ihåg hardcore-spelarna, säger han. Det är snarare så att vi är så många som jobbat med Battlefield sedan 1999 eller 2000 att vi måste hindra oss själva från att bli för hardcore, vi måste hela tiden dämp... 14/10 Linux är lego, windows är duplo. 14/10
Skicka en rättelse