Det tisslades och tasslades om detta för några månader sen men nu har det bekräftats att #FASA Studio inte kommer utveckla några fler spel. Företaget sista spel blev alltså det inte helt lyckade #Shadowrun men med bland annat #MechWarrior 4: Vengeance har de ändå skrivit in sig i spelhistorien. Beskedet om nedläggningen skedde via en communitysida för #Shadowrun där studions chef Mitch Gitelman hade följande att säga:

It is my sad duty to announce that FASA Studio has officially closed its doors. Today was the official last day of employment for those of us who had not moved on to other positions within Microsoft Game Studios. While the rumors have been circulating forever, we chose to wait on an official announcement because we didn't want people's attention distracted from our last product, Shadowrun, a game we love.

As a testament to the team's commitment to Shadowrun, we released three title updates to improve the product even after the team learned we were losing our studio. We have kept our Community Manager and Technical Support Manager on the job to aid and support you and will continue to do so while people continue to play our game. I am pleased that about half of us have found great positions elsewhere in MGS and Microsoft where they can share their experience and passion with the great people there.

But now, as the last of us say our goodbyes to each other, I'm saying goodbye to you on behalf of a group of talented and dedicated professionals who busted their humps for the love of the game. I am proud to have worked with and represented them to you and know that wherever they go, they will continue to kick ass.

Fasen, fick se Shadowrun in action häromdagen, verkade ju riktigt fränt.. Tråkigt för FASA dock. 15/09 Håller med PsyX på vissa punkter. För när jag tänker efter så kommer jag inte direkt ihåg tex Vilka spel som släpptes 04 men kommer ihåg när syndicate,beneath steel sky och dom spelen kom. Sen om jag minns rätt så sa inte Sid meir i nån interjuv att det... 15/09 Hörde det på 1UP Yours en bra bit innan sommaren. Kanske inte långt innan shadowrun kom ut men det var iaf länge sen och spelet var påväg att släppas. 14/09 Jag vet inte om det låter dumt men jag tycker att det är all denna grafikhets som är skyldig till det mesta skit som cirkulerar. Jag menar.. är det inte det som kostar mest vid spelutveckling idag då det "krävs" så avancerade saker? Det viktigaste är... 14/09 Jag förstår folk som känner att det var bättre förr, idag framförallt till PC produceras det mycket skit, spel som inte är avsedda för oss "vanliga gamers" eller så spel som är portade från nån konsoll, ibland kommer det guldkorn men det är sällan känns... 14/09 Det här är en sån djäkla klassiker, precis vad som gör en så djäkla förbannad. Precis som med alla de riktigt stora, riktigt bra spelföretagen, revolutionerande utvecklarna som har blivit uppköpta av en inkompetent jätte. Fasa Interactive var jättepopul... 14/09 Men hur roliga skulle de vara om de släpptes i dagsläget? (och varför får inte de indie-spel som görs idag med gammal teknologi och mycket kärlek någon publicitet?) Var spelen roligare eller var det du som hade roligare med spelen? Jag har lite svårt... 14/09 Har du spelat något från BioWare? Knights of the Old Republic? Baldur's Gate? Våga säga att de spelen saknar djup. :P Världens mest stämningsfulla krigssimulator kom på 2000-talet (Operation Flashpoint). Visst gjordes det mycket bra spel på 90-talet -... 14/09 och var hittar man källan till den uppgiften? 14/09 Att FASA skulle lägga ner var ju klart långt innan Shadowrun kom ut. 14/09
Skicka en rättelse