Den här veckan får Xcom: Enemy Unknown och Chivalry: Medieval Warfare nya liv.

Jag saknar de traditionella expansionspaketen. Du vet, de som på riktigt bygger ut och stöper om en redan fullfjädrad spelupplevelse. Visst finns de ännu kvar men inte alls i samma utsträckning. DLC-paketen har tagit över. Nu ska expansionerna vara mindre (ibland löjligt små) och snabbare (ibland löjligt korta). Att ens kalla de expansioner känns ibland löjligt.

Därför är det glädjande att två av veckans bästa spelsläpp tillhör två konventionella expansionspaket. #Xcom: Enemy Unknown var en av fjolårets finaste stunder. #Chivalry: Medieval Warfare var en av årets doldisar. Den här veckan får båda nytt liv.

Annars har mycket handlat om Nordamerika-releasen av Playstation 4. Även om vår tur ännu är två veckor bort är det ändå hög tid att känna hur vindarna blåser. Och det står klart att konsolen i sig är både läcker och kompetent. Däremot lämnar de mest omtalade releasetitlarna en del del att önska. Att #Knack skulle få svala betyg var kanske ingen högoddsare, men att #Killzone: Shadow Fall "bara" skulle få okej betyg lär svida lite mer för Sony. 75 av 100 på Metacritic må låta stabilt men är trots allt ett av seriens sämre snittpoäng.

Fredrik Eriksson,
Skribent


Xcom: Enemy Within

"Annars är #Enemy Within just detta; så mycket mer. Jag applåderar #Firaxis mod att röra om i en hyllad kampanj och vända ut och in på många av spelreglerna. Bitvis kan balansen ställa till det och göra en del uppdrag betydligt mer lättsmälta än tidigare. Men ännu oftare är nyheterna invävda med finess. Saken är ju den att du inte besinningslöst kan exploatera nyheterna för du måste samtidigt ha råd med det gamla: satelliter, forskning och laboratorium. Att välja dina investeringar med omsorg har aldrig varit viktigare. Och en kampanj som redan stötts och blötts går en ny vår till mötes." Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=4;l]


Lego Marvel Super Heroes

"Det är som att beställa en ostburgare hos en gigantisk snabbmatskedja: du vet vad du får redan innan du öppnat förpackningen. Älskar du de senaste Lego-spelen lär du älska också det här. Är du trött på samma upprepningar – spring mot kullarna, och spring för livet! Personligen tycker jag att det börjar bli lite enformigt, men vare sig jag vill eller ej kan jag inte låta bli att charmas och roas en aning av #Lego Marvel Super Heroes." Läs hela recensionen

Ove Kaufeldt
[score=3;l]


Chivalry: Deadliest Warrior

"#chivalry-deadliest-warrior|"Deadliest Warrior" utgör tillsammans med #Team Fortress 2 och #3 on 3 NHL Arcade den tappra lilla skara spel som får mig att skratta rakt ut i genuin glädje när jag spelar. Mycket bättre omdöme än så kan man inte få, och den dagen då #Torn Banner Studios patchar bort skavankerna och barnsjukdomarna kommer Deadliest Warrior bli en sann fullpoängare." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=4;l]


Ratchet & Clank: Nexus

"Men #Nexus får aldrig blomma ut så mycket som jag önskar. Tiden eller storleken är inte på dess sida. Historien måste berättas snabbt, det finns inte utrymme nog att bygga vidare på nyheterna eller dröja sig kvar vid det klassiska alltför länge. Å andra sidan gör det mig glad. Det känns som att #Insomniac äntligen har vaknat upp och hittat tillbaka till det som gjorde deras äventyr till några av de charmigaste jag upplevt. Framtiden är ljus och den tillhör Ratchet och Clank." Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=3;l]


World of Warplanes

"#world-of-warplanes|"World of Warplanes" är ett arkadspel. Ett som slår an helt rätt ton och balanserar på en knivsegg mellan simulation och action. För det mesta träffar det den balanspunkten helt perfekt, och samlaraspekten och den relativt generösa betalningsmodellen gör att till och med en hardcore-simulatornörd som jag trivs som fisken i vattnet. Det tror jag att du också kommer att göra, och om du inte gör det, har du ju inte riskerat några pengar för att ta reda på det." Läs hela recensionen

Mats Nylund
[score=4;l]


Rayman Fiesta Run

"Ändå finns det mycket att tycka om: den visuella smällkaramellen, de banor som är fantastiska och musiken som är som en oförfalskad fiesta. Herregud, den är så bra. De banor jag tycker om kan jag återvända till i ett slags hardcore-läge, vilket är ett kärt besvär. #Fiesta Run har dessutom en bastant världskarta, något som #Legends saknade. Tyvärr är mycket av kartans innehåll orytmiskt och ovärdigt spelets träffsäkra höjdpunkter." Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=3;l]

Inte märkt av en bugg... Sucks to be you! 18/11 När en expansion inte är spelbar för tusentals spelare, ja. Dålig expansion. Buggigare skit har jag inte sett sedan ja... jag minns inte ens! 18/11 Just människor som dig som gör betygsystemet helt värdelös. Varför ha en 5 eller 10 gradig skala om bara 7-10 är värt att kolla på / spela och samma gällande 4-5. Kan du lika väl ha en 2-gradig skala. 1 = Icke godkänt 2 = Godkänt Då behövs det ju inte... 18/11 kanske det ;) men jag går på att 4/5 är bra och 5/5 är mycket bra och att perfektion inte finns. Ungefär samma som att filmer med betyg 7 på imdb är bra medan allt under är relativt dåligt. 18/11 3/5 betyder ju dock att det är ett bra spel, iallafall om man går efter FZ:s betygssystem. 18/11 Classic iron man. Impossible är bara töntigt svårt, classic är ändå lätt förutom med panic levels som var något jag hoppades de skulle kunna ändrat lite på. Jag sa att expansionen inte var dålig, men den är långt ifrån bra tycker jag (kanske en 3/5).... 18/11 Förlorade två av mina bästa squads och 3 nationer på en månad i Classic. Men det är XCOM, I guess. ^^. Hände inte ofta i vanilla dock. 18/11 Jupps, med classic och lite second wave alternativ valda så är det allt annat än enkelt. Också lite besviken på att det inte var helt nytt, men nu när jag är inne i det så älskar jag det bara. Hoppas på mer DLC framöver. 17/11 160kr är rätt billigt, även för en halvdan expansion. Sen så måste jag fråga om du körde på Classic? Läget är betydligt svårare än i vanilla. 17/11 Dålig expansion? Vi kan inte ha spelat samma spel... 17/11
Skicka en rättelse