[[John Carmack]], legendarisk kodknackare på lika legendariska #id Software, är en av relativt få utvecklare som dels släpper spelen till [[Linux]], dels använder [[OpenGL]] istället för det smått standardiserade [[DirectX]]. I ett inlägg hos /. pratar han lite om detta, närmare bestämt att det sannolikt kommer släppas en Linux-variant av företagets nästa spel, #Rage.

There is certainly no plans for a commercially supported linux version of Rage, but there will very likely be a linux executable made available. It isn't running at the moment, but we have had it compiled in the past. Running on additional platforms usually provides some code quality advantages, and it really only takes one interested programmer to make it happen.

The PC version is still OpenGL, but it is possible that could change before release. The actual API code is not very large, and the vertex / fragment code can be easily translated between cg/hlsl/glsl as necessary. I am going to at least consider OpenGL 3.0 as a target, if Nvidia, ATI, and Intel all have decent support. There really won't be any performance difference between GL 2.0 / GL 3.0 / D3D, so the api decision will be based on secondary factors, of which inertia is one.

Carmack gör det igen... 23/09 Nja, det var det ju id själva som gjorde, så det är ju inte så konstigt. Loki portade samt eventuellt fungerade som distributör om jag inte missminner mig. 23/09 Nja, åtminstone Quake3 för Linux kom ut samtidigt som dito för Windows. 23/09 Testa måste man göra ändå och om man vill kan man göra som Id och inte ha support på Linux versionen. Med tanke på att Apple är på uppgång känns det som man om inget annat kan få igen QA pengarna där och om inte det så en massa goodwill. Loki försökte... 22/09 Carmack är även en av få som stödjer Macen fullt ut, villket är jävligt nice. 22/09 Fast det krävs också QA och testande på en till platform vilket äter upp de fördelarna. 22/09 Spel i linux brukar ju annars gå fortare. Som warsow - får 120% fler frames i linux än i windows (1000 vs 450 frames typ). 22/09 Not: Jag minns även att spelen hade vissa problem med stabiliteten och att patcharna tog mycket längre tid att komma till Linux än till Windows. 22/09 Det är inte alls underligt att det finns få spel till Linux. Det är än så länge en mycket liten marknad att tjäna pengar på medan extrakostnaden för att stöda ännu en plattform inte är negligerbar. I slutet av 90-talet försökte företaget Loki sig på att... 22/09 Använder man ms utvecklingsverktyg så så får man prata om annat än lathet. Vill man få koden att fungera på linux efter det så krävs i stort sett blodsoffer till onämnbara krafter. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i tangentbordet för om man... 22/09
Skicka en rättelse