De som är vana vid #Sucker Punch och deras #Infamous-spel vet att det förekommer moraliska val som formar upplevelsen. Det gäller även i kommande Playstation 4-spelet #Infamous: Second Son, och creative director Nate Fox har förklarat hur huvudpersonen Delsins moralkompass fungerar:

– Att välja att vara ond eller god är enkelt. Det som är svårt är att leva upp till valet, och det är där spelet blommar ut när det gäller karma, berättar Fox för Official Playstation Magazine.

Den här gången kommer det handla mindre om övergripande moraliska frågor – istället är det de små detaljerna som är avgörande. Fox ger ett exempel där Delsins motståndare ger upp mitt i striden och sträcker upp armarna i luften. Är man så god som man utger sig för att vara så ska man alltså ta ned fienden utan dödlig utgång, vilket är betydligt krångligare än att bara ha ihjäl personen.

– Vet du hur svårt det är att ta ner alla utan att döda dem? Och när du gör det känner du dig som en superhjälte för att du verkligen gjorde dig besväret, säger Fox.

Frågan är om det ska betraktas som den enkla vägen ut att spela ond, eller om det också kräver speciella handlingar av spelaren. Läs hela intervjun.

Skicka en rättelse