John Carmack blickar tillbaka på de 20 åren med Doom med både stolthet och ånger.

I veckan firar #Doom 20 år och vi kan nog vara eniga om att John Carmack inte bara var tongivande i startskottet för fps-genren utan för hela spelbranschen under två decennier. När han nu lämnat #id Software för att istället vara teknisk chef på #Oculus VR är han både stolt och till viss del ångerfull.

I en matig intervju med Wired berättar han hur till viss del fick strida för låta spelen Id producerade vara så modvänliga som de var - många var rädda för att communityt skulle konkurrera ut dem vad det gäller innehåll. Idag är han heller inte så säker på att det eviga releasemantrat "When it's done" är särskilt klokt.

– Om jag kunde gå tillbaks och ändra något så skulle det vara att göra fler saker oftare. Det var Ids mantra - "det är klart när det är klart". Idag tar jag tillbaka det. Jag tror inte längre att det är rätt metod för att utveckla spel. Jag menar, tid spelar roll och åren går - det är en sak om det leder till en försening på en månad eller två, visst. Men snackar vi åratal så behöver du nog göra ett annat spel.

Det uttalandet står extra starkt mot faktumet att #Doom 4 enligt rykten startats om helt och hållet för några månader sedan.Vidare i intervjun pratar Carmack också om svårigheten i att hitta essensen i Doom-serien och anpassa den för en nutida marknad.

ID software är körda som spel tillverkare. Sunkiga spel som har förlorat allt. 21/02 Haha så jävla bra svar :D Håller med om att The Hobbit var sjukt tråkig, har inte sett den nya dock. 12/12 Carmack is the "GOD" när det gäller progrmering, har alltid varit och är en förebild för mig. Skall bli spännande och se vad han kan hitta på i framtiden med Oculus VR. De kan inte ha fått någon bättre... dessutom har han väl fortfarnande sina rymd/rake... 12/12 Om 500:- är så mycket för dig kan det väl vara smart att vänta tills ett tag efter release med att köpa nya spel, så du hinner få reda på i vilket skick de är. Det är faktiskt inte svårare än så. Dessutom bidrar det i förlängningen till bättre spel. Det... 12/12 Tänk dig om man kunde patchat The Hobbit så att den inte var så jävla tråkig. Sen slutade den så abrupt också, så slutade inte boken. Blir så förbannad på att man inte fick se hela filmen. Det är helt uppenbart att den är ofärdig och att de klippt bort... 12/12 Jag tänker mig snarare att det släpps filmer som The Fast and the Furious 6. Samma rehashade skit om och om igen, precis som i spelvärlden. Men trots det finns det också bra filmer, precis som det också finns bra spel. Visst, det släpps många spel som... 12/12 OMFG, DooM firar "bara" 20 år och Duke Nukem Forever tog 15 år att utveckla.... O_o 11/12 Carmack har alltid varit bättre än alla andra. 11/12 En film är inte heller en bra jämförelse. Du kan inte "patcha" ut buggar ur en film, eller göra en dålig film till en bra film. Tänk dig om The Hobbit eller LotR trilogin skulle släppts men utan svensk text när Gimli talade och utan specialeffekter på... 11/12 Du verkar inte ha problem med att slösa pengar ser jag. Om jag lägger 500:- på ett spel (nuförtiden tillkommer de ju priset med dlc's månadskostnader etc) så ibland i vissa spel så går priset upp. Om jag lägger dom pengarna vill jag ha ut nått av det.... 11/12
Skicka en rättelse