Att peka, klicka, tänka och äventyra roade oss 1993. Det gör det också 2013.

Att ryktet om äventyrsspelens död var klart överdrivet vet vi sedan länge. Genren lever i allra högsta grad och mycket har vi att tacka drivna indieutvecklare och Kickstarter-spelens genombrott. Veckans betyg handlar om både konstiga och klassiska äventyr.

Charles Cecil står för traditionerna. På sätt och vis känns det som om hans Broken Sword-serie förundrade vår farfar och en dag kommer förbrylla våra barnbarn. Nico Collards och George Stobbarts världsomspännande och konspirationstyngda äventyr var DaVinci-koden innan boken ens hade skrivits.

#Gomo och #The Novelist står å sin sida för nya tankar och bildspråk. Men det är bara det senare av dem som lyckas beröra. Kent Hudson är mannen som tröttnade på att göra spel som #Deus Ex: Invisible War och #Bioshock 2. Han blev kreativt rastlös och valde istället att följa sin dröm. Nu har han skrivit en historia om en man som skriver en historia. Den gör ni rätt i att inte missa.

Fredrik Eriksson,
Skribent


Dead Rising 3

"Att behöva springa som en dåre över en lång raksträcka fullpackad med zombier resulterar i fruktansvärd panik. När jag lyckas klättra upp på ett lastsbilsflak och anordnar grillfest med min eldkastare förbyts känslan mot skadeglädje. #Dead Rising 3 lockar effektivt fram båda dessa känslor under resans gång, och när jag står på flaket och blickar ut över alla förkolnade lik känner jag mig onekligen underhållen. Ändå kan jag inte låta bli att undra hur spelet hade kunnat se ut om lite av kreativiteten från karaktärsporträtten injicerats i speldesignen istället." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=3;l]


Knack

"Även under spelets gång händer det att jag känner något. Att leta efter gömda rum och skatter är kittlande. Det är också häftigt att se lille Knack suga i sig flammande trävirke och isbitar för att växa sig större och starkare. När Knack blir en dödsmaskin är det en liten fröjd att röja runt och mosa fienderna som annars krossar mig. Men glädjen är flyktig och efter en kort solglimt hopar sig tunga, jämntjocka regnmoln. Det är tur att Mark Cerny är bättre på att bygga konsoler än plattformsäventyr."
Läs hela recensionen

Fredrik Eriksson
[score=2;l]


Broken Sword: The Serpent's Curse

"#broken-sword-the-serpents-curse|"Broken Sword: The Serpent's Curse" släpps i två delar och den här inledande slutar med en rejäl cliffhanger. Det gör dock inte särskilt mycket då finalen släpps redan nästa månad, och trots en del skönhetsfläckar med pusselkreativitet och tekniska besvär så lyckas den Broken Sword-patenterade atmosfären och den intressanta intrigen piska upp ett intresse för vad som komma skall." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=3;l]


The Novelist

"Om du låter bli att spela det som ett spel man måste vinna, och istället bara följer med på resan, så har spelet en viktig historia att berätta. För mig handlar den om konflikten mellan kärlek och karriär. För dig kanske den kommer handla om något annat. Har du egna barn kommer du säkert reagera ännu starkare än vad jag gjorde när du hittar Tommys målningar av en pappa som alltid sitter framför skrivmaskinen med en flaska på bordet. Fast det beror ju på hur du prioriterar om du hittar några sådana teckningar eller ej. #The Novelist lyckas inte alltid nå fram med sin vision och kommer förmodligen inte förändra ditt liv, men det kan ändå säga en del om dig själv. När var senaste gången ett spel gjorde det?" Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=4;l]


Gomo

"Men en sak har utvecklarna faktiskt lyckats göra bra och kreativt. Att på ett lustigt sätt skapa bilder om hur djur lever när vi människor inte ser på. Som när Gomo leker med spröt som sticker upp ur marken och att det visar sig vara en gnagares tv-antenn. Som lutar sig tillbaka i sin fåtölj och undrande knappar på kontrollen när sändningen bryts. Längs med spelet händer det många liknande saker, men det är också under de få stunder som jag faktiskt finner någon som helst tjusning med #Gomo."
Läs hela recensionen

Kerstin Alex
[score=1;l]


Darkout

"Det är förbannat synd, eftersom #Darkout är ett fantastiskt stämningsfullt spel om att överleva på en ogästvänlig men bildskön planet. Att vandra omkring bland glödande plantor, svävande maneter och bubblande tjärpölar är en fantastisk upplevelse. Det svårbegripliga gränssnittet och de klumpiga kontrollerna måste dock patchas omedelbart, för att göra det här uthärdligt någon längre stund. Men spelet är släppt, och även om utvecklarna #Allgraf pratar om att detta är "steg 1" och att allt kommer att bli bättre i framtiden, är den version som just nu säljs på Steam inte riktigt färdig. Det är redan nu kul att utforska spelets mörka värld, men det kommer att krävas en del patchande innan det här kan skrivas in i rullorna som en odödlig klassiker."
Läs hela recensionen

Mats Nylund
[score=2;l]

Skicka en rättelse