#EA och svenska #Dice har det minst sagt kämpigt med #Battlefield 4, som de patchar och finjusterar för full krigsmaskin. Många spelare har uppgett att de har stora problem med spelet, och stundens allvar kan man förstå av rapporter om att nedladdningsbara tillägg stoppas tills buggarna är fixade och att aktieägare stämmer EA på grund av buggarna.

Vill man veta mer specifikt varför problemen uppstår ska man läsa kommentaren som FZ-användaren HonK_sWeMoB författat i kommentarsfältet i den sistnämnda artikeln. HonK_sWeMoB arbetar som utvecklare av Frostbite-motorn och förklarar varför strulet uppstår. Hela kommentaren ser ni nedan.

Klicka för mer information

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).

När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/