#EA och svenska #Dice har det minst sagt kämpigt med #Battlefield 4, som de patchar och finjusterar för full krigsmaskin. Många spelare har uppgett att de har stora problem med spelet, och stundens allvar kan man förstå av rapporter om att nedladdningsbara tillägg stoppas tills buggarna är fixade och att aktieägare stämmer EA på grund av buggarna.

Vill man veta mer specifikt varför problemen uppstår ska man läsa kommentaren som FZ-användaren HonK_sWeMoB författat i kommentarsfältet i den sistnämnda artikeln. HonK_sWeMoB arbetar som utvecklare av Frostbite-motorn och förklarar varför strulet uppstår. Hela kommentaren ser ni nedan.

Klicka för mer information

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).

När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/

Du kanske ska ta ditt tänkande till hjärtat också. Just i denna tråden har du slaviskt skyddat EA och DICE utan att tänka i andra banor. EA och DICE har vetat att spelet inte är klart och fortfarande släppt spelet. Faktum är att spelet är betydligt myck... 23/12 DICE borde kunna det här. Men dom har bevisat att dom inte gör det. Spelet är allt för buggigt för att dom ska ha testat spelet ordentligt. Det känns som BF3s launch igen. 23/12 Internet var två trådar koppar draget mellan några universitet med lite för mycket budget... Det var tider det! 23/12 Visste du att produkten inte fungerade innan du köpte? Visste EA/Dice att dessa problem skulle uppstå på stor skala innan release? Skulle du fått köpa det till halva priset? Att spelet fungerar bra hos vissa men sämre hos andra visa ju på att det varier... 23/12 Men varför ska jag betala fullpris för en produkt som inte fungerar? 9/10 spel har inte såna här problem när de släpps. Jag kan självklart tåla ett par buggar men det var _kopiöst_ många när bf4 släpptes, även en del som 3:an hade. Jag förstår verkligen... 23/12 Låt mig gissa - det hade inte multiplayer heller... 22/12 Om det stämmer det som står i länken håller jag med om att det borde testats bättre. Trodde det var common sense att nå en punkt där man har i princip kodstopp och bara gör minimala ändringar där man måste. Men jag tror ändå dice kan det där. Det är nog... 22/12 Här läs. http://bf4central.com/2013/11/ea-pushed-battlefield-4-quality-control/ Kan inte vara helt säker på att den är äkta eller inte. Men jag håller mig beydligt mycket mer uppdaterad om händelsen och BF4 än de flesta på FZ. Samt att jag har betydligt... 22/12 Hmm man inser hur gammal man är när man upplevt att man köpt spel som kom i EN version, aldrig buggade och patchar inte existerade... :) 22/12 Ja, det går inte säga emot att man borde låta buggstädning & testning av spelen ta längre tid så inte kunderna ofrivilligt blir testarna av en beta som redan har passerat betastadiet! 22/12
Skicka en rättelse