Som utlovat är #Oculus VR på plats på CES-mässan i Las Vegas för att demonstrera den senaste versionen av sitt virtual reality-headset. Bakom projektnamnet Crystal Cove döljer sig mycket ny teknik, den mest uppenbara är de led-punkter som tillsammans med en kamera kan läsa av djup på ett nytt sätt. Det gör det möjligt att luta sig framåt och bakåt och titta fram runt hörn mer naturligt.

Oculus har inte avslöjat vilken upplösning denna tredje inkarnation använder men skärmen har bytts ut, från den tidigare LCD-panelen på 1080p till en med OLED-teknik. Skillnaden i fördröjningar och tearing ska vara markanta enligt de som hunnit testa.

Under en intervju med Engadget förklarar Brendan Iribe, VD på Oculus, att egen speltillverkning inte är utesluten, särskilt inte med John Carmack på företaget.

– Han arbetar på massor av intressant teknik men hans hjärta och själ är utan tvekan i spelutveckling, menade Iribe.

Under det närmaste året kommer de därför att anställa fler utvecklare men förmodligen också stötta andra projekt, något de anställd David DeMartini för. Han hade tidigare samma roll på #Electronic Arts, att överse externa projekt.