Jobb dygnet runt och obetald övertid - allt för att inte missa deadline.

Spel får ofta releasedatum som ligger flera månader fram i tiden, vanligtvis lagom till den lukrativa julhandeln och förseningar är inte populära. Varken hos spelare eller investerare. Därför blir utvecklare ibland tvungna att jobba extra hårt inför en lansering, något som har kommit att kallas crunch.

Mängden skräckhistorer från dessa ibland månadslånga övertidssessioner är många och VG247 har snackat med över 20 spelskapare om arbetsmiljön när deadlines måste hållas till varje pris. En anonym person berättar om följande scenario när en ny spelshop behövde byggas på två dygn.

– Vi fyra blev inlåsta på vårt kontor av managern som sa att vi inte skulle lämna våra datorer förrän jobbet var klart, och blev vi inte klara på tid skulle årsbonusen utebli. Vid varje måltid öppnade managern dörren och gav oss varsinn McDonalds-påse och låste dörren igen.

Det är såklart ett extremfall och i artikelserien får vi möta fler personer som berättar crunch-livet. Missa heller inte Penny Arcades serie och blogg "Tales from the Trenches" som regelbundet har nya anonyma berättelser.

Skicka en rättelse