Valve ändrar kontrollens layout efter feedback, knappar och styrkors i den nya prototypen.

Det blir ingen touchscreen-styrning på ovansidan av den designmässigt vågade handkontrollen Steam Controller. En ny prototyp presenterades på #Valves branschevenemang Steam Dev Days i Seattle i går, och på den hade pekskärmen ersatts av fyra vanliga knappar. Men de haptiska touchplattorna som ersätter "vanliga" handkontrollers styrspakar blir dock kvar.

Den första Steam Controller-prototypen hade en touchskärm i mitten på kontrollens ovansida.

Den nya layouten ger Steam-kontrollen en mer bekant layout, med knappar till höger och styrkors till vänster. Men Den kommer drivas av vanliga AA-batterier, ha gyroskopfunktionalitet och upp till 16 kontroller kan kopplas till samma källa. Valve har framtida virtual reality-funktioner i åtanke när kontrollen tas fram.

Ändringarna i Steam-kontrollen är resultatet av feedback från de som testat den första prototypen i ett par månader, och det lär bli fler ändringar innan kontrollen är färdig. Det står också klart att företag som tar fram egna Steam Machines, alltså datorer som drivs av Valves operativsystem Steam OS och kontrolleras av – du gissade det – Steam-kontrollen, kan designa sina egna Steam-kontroller.

De första Steam-maskinerna ska vara redo för konsumenternas plånböcker någon gång i år. Sweclockers kände på den första prototypen på CES-mässan förra veckan, och de var måttligt imponerade.

Du kan ju inte riktigt bedömma hur bra kontrollen är utifrån hur bra spelaren är. I så fall kan ju jag lika gärna leta reda på en film med någon som spelar skitkasst med mus och tangentbord och hävda att dessa enheter är sjukt sega ;) Jag kollar på röre... 19/01 Som du ser i videon när han spelar fps så tar han 1-2 sekunder för att sikta in på stillastående mål. Det är för lång tid och många gånger sämre än en analog joypad. Jag spelar aldrig FPS på konsol för att det är så svårt att sikta med en joypad men jag... 19/01 Ja precis, det är en av de videorna jag sett ocskå. Och där säger de ju tex att man kan spela FPS utan någon auto-aim. Personligen tycker jag precisionen där de säger det faktiskt ser betydligt bättre ut än vad man får med just en joystick. Jag förstår... 19/01 Här är en video som visar hur seg den är. https://www.youtube.com/embed/http://www.youtube.com/watch?v=eeAjkbNq4xI Ja det är en prototyp som dom ständigt utvecklar och tydligen var touchpaden på högra sidan sämre än fysiska knappar så valet att byta des... 19/01 Själv har jag sett videos som snarare visar motsatsen. Men som sagt, jag tror nog man får vänta tills man själv testat innan man kan säga hur det verkligen är. Dessutom är den ju bara i prototyp ännu så kan ju blir än mer förändringar innan den släpps... 19/01 Av alla videos vi sett av kontrollen har ingen spelare haft någon vidare kontroll. Ser mest ut som en förbättrad mobiltelefonsupplevelse. 19/01 Jag tyckte inte det lät som de var "måttligt imponerade" av kontrollen, jag tycker snarare de sa att det "svårt att säga mycket om", eftersom de "testade bara några få minuter". ;) Hela poängen med touchplattorna ska just vara en bättre precision än joy... 19/01 Precis! Hoppas verkligen de får till det. Ha begäret infann sig vid första anblick! 17/01 En bra detalj för att få igång diskussioner om produkten, i övrigt känns det ganska otympligt och mer av gimmickartad natur än något som faktiskt är funktionellt. Däremot ska det bli kul att se den slutgiltiga produkten! 16/01 Pekskärm på PS4 kontrollen är ok och pekskärmarna på fram och baksidan på PS Vita är fantastiska. Touchpaddan är inte platt som på mobiler utan urgröpt så du har fingret i en grop och när du för fingret ur gropen så går den åt ett håll. Fortfarande inte... 16/01
Skicka en rättelse