När David Hensley, designer och art director hos Tripwire, testade Valves VR-teknik beskrev han upplevelsen som en vakendröm. Det har dock visat sig att det endast handlar om en demoversion som inte kommer utvecklas av #Valve för konsumentbruk. De har inga planer på att lansera en egen maskin, utan fortsätter att samarbeta med Oculus Rift för att sätta VR på kartan.

Inom två år beräknar de att det finns hårdvara som allmänheten kan lägga vantarna på. 20 ms motion-to-last-photon latency, 3 ms pixel persistence, 95 Hz refresh, 110-degree FOV, 1K x 1K upplösning per öga är det som gäller om man kollar in en en bild från presentationen. Valve tycker inte helt oväntat att pc, Mac och Linux är de bästa formaten för VR-tekniken, eftersom det är de kraftfullaste plattformarna.

Källa: Steamdb

Det är ju inte ens i närheten av att vara en gimmick på samma sätt som 3D-tekniken var. 3D-tekniken, om något, var ett substitut de hade velat skulle räcka tills Virtual Reality tekniken utvecklades. Den höll inte ens så länge. Jag har en känsla av att... 19/01 Jag förstår vad du säger. "Bröd och skådespel åt folket", osv. Men nu är det egentligen inte det det är fråga om. Detta handlar endast om tekniken. Att det kommer att missbrukar är inte en fråga om utan när, det vet vi alla som varit med om de senaste... 19/01 Seriöst det är kul i en timma eller så, sen tappar man helt intresset, VR är precis som 3DTV, dödsdömt, folk blir illamående, kanske till och med helt utslagna. Lätta villebråd för kriminella handlingar, folk kan råna skjortan av dig där du sitter och... 18/01 Om nu positionsspårning fungerar klockrent så borde det kunna fungera rätt häftigt i tex ett snowboardspel, stå som om du hade på dig en bräda ( alltså på sned) och luta dig framåt/ bakåt för att svänga, kraftigare ju mer du lutar dig. Kunde nog vara... 18/01 Fast "Oculus Rift" har ju en lins framför varje öga så man fokuserar inte på något alldeles nära ögonen. Från deras FAQ: The Oculus Rift causes very little eye strain, particularly compared to other standard displays or headmounts. Normally, when you... 18/01 Hade gärna sett det men nån form av egen kontrol som kan modifieras med tillbehör typ som Wii's. Spela med gamepad/mus och tangentbord dödar de nog lite. 17/01 Äh, för långsamt! 17/01 Det är bara utvecklarna och konsumenterna som bryr sig. Tror nästan alla mellan och högklass 4K tv-apparater har med några par 3D glasögon. Tillverkare som Samsung, Sony och Sharp skickar med 4 par 3D glasögon och det säger en hel del om utvecklingens... 17/01 Ärligt talat så tycker jag att Virtual Reality konceptet är överhypat. Kanske den dag vi får något som liknar ett holodeck, men att behöva böka med extra hårdvara som man dessutom måste ta på sig faller inte mig alls i smaken. 17/01 Det nämns i Valves slides att eye-tracking finns på ToDo-listan men själv undrar jag varför folk efterfrågar det. Har inte riktigt förstått syftet. 17/01
Skicka en rättelse