Under en föreläsning förklarar #Valve hur de ser på mikrotransaktioner. Många av dagens system gör spelarna till olyckliga konsumenter, vilket gör att de spenderar mindre pengar. Företaget anser dock inte att mikrotransaktioner per automatik är en dålig sak.

Det gör inte ens något om spelet är pay-to-win, så länge det inte har en negativ inverkan på spelarna som inte betalar. Man bör dessutom låta spelarna byta, sälja och köpa föremål sinsemellan, och även låta dem skapa eget material – poänger som framförs av en scout med ett mycket viktigt hattdiagram i den här bilden.

De presenterar statistik för sina påståenden, där de bland annat avslöjar att över 90% av allt material i #Team Fortress 2 kommer från spelarna själva, och att Valve har betalat ut 400 000 dollar till dessa kreatörer enbart under årets första vecka. 13% av spelarna har köpt minst en nyckel och 75% av spelarna äger minst en sak som kommer från en låda. Siffror de alltså inte hade kunnat uppnå med en olycklig spelarbas.

Källa: Steamdb

Valve in my heart! 18/01 Bittert gormande längre ner ;).... Precis! För mig så rann bägaren över någonstans runt soldier/demo uppdateringen. Spelade mycket spy och då är det ju skitviktigt att kunna läsa av slagfältet, åtminstone om man ska vara en riktigt effektiv spy. Hur mån... 18/01 Jag uppelver inte att TF2 lider av några såna problem, åtminstone inte när jag spelade senast för kanske ett år sedan. Då var det ju helt enkelt att pengar är en genväg för den som inte orkar samla speltid eller ägna sig åt trading. Men grejen med spele... 18/01 Sant, dela upp betalande folk från icke betalande, men vem skulle vilja betala då? Skulle någon frivilligt vilja hamna på en kapprustnings server, där betalande människor slåss mot varandra om vem som vill spendera flest pengar på digitala låtsasföremål... 18/01 Så är det väl med allt, glada och nöjda kunder återkommer, arga och besvikna ger dig fingret! 18/01 Ett exempel är ju om p2w spelarna hammnar på högre rankade servrar så att de som grindar hammnar i ett sorts vakuum för sig själva för att sedan när dom kommit ikapp dom med 2h speltid i jämförelse med 200h speltid kommmer alla vara jämmna. 18/01 Gabe for president 18/01 Håller med fullständigt. Spelade i tidernas begynnelse igenom deras developer commentary för att se hur de tänkt när de skapat det en gång så underbara spelet och förundrades över hur mycket energi de hade lagt till på att få klasserna vara så olika (es... 18/01 Antar att definitionen är att man betalar för att få fördelar över sina motståndare. Får man inga fördelar så kan man ju undra över vad man i så fall betalar för då det skulle vara för just "win". Sen kan det naturligtvis variera hur mycket som helst... 18/01 En geggaröra? Menar du att du inte förstår vad de olika vapnen gör? 18/01
Skicka en rättelse