Under en föreläsning förklarar #Valve hur de ser på mikrotransaktioner. Många av dagens system gör spelarna till olyckliga konsumenter, vilket gör att de spenderar mindre pengar. Företaget anser dock inte att mikrotransaktioner per automatik är en dålig sak.

Det gör inte ens något om spelet är pay-to-win, så länge det inte har en negativ inverkan på spelarna som inte betalar. Man bör dessutom låta spelarna byta, sälja och köpa föremål sinsemellan, och även låta dem skapa eget material – poänger som framförs av en scout med ett mycket viktigt hattdiagram i den här bilden.

De presenterar statistik för sina påståenden, där de bland annat avslöjar att över 90% av allt material i #Team Fortress 2 kommer från spelarna själva, och att Valve har betalat ut 400 000 dollar till dessa kreatörer enbart under årets första vecka. 13% av spelarna har köpt minst en nyckel och 75% av spelarna äger minst en sak som kommer från en låda. Siffror de alltså inte hade kunnat uppnå med en olycklig spelarbas.

Källa: Steamdb