Partiska Metacritic-siffror och oklar finansiering sänker trovärdigheten hos betygssamlingssajten, enligt färsk rapport.

#Metacritics sätt att sammanställa ett antal spelrecensioner och sammanfatta dem i ett eget betyg, så kallat Metascore, får hård kritik för att vara partiskt och statistiskt opållitligt och eventuellt långt från sanningen.

Organisationen Xentax samlade in och analyserade Metascore-siffror under ett par veckor i augusti och september förra året. Resultatet är en 30-sidig rapport som sammanfattas med att man efterlyser större öppenhet kring finansiering och betygsättning från Metacritics sida, i annat fall blir siffrorna tämligen betydelselösa för läsarna.

Datan från Metacritic lämnar mycket att önska och verkar vara kraftigt partiska. När kritikernas betygssiffror inte stämmer med användarnas i en majoritet av fallen, vilket den här rapporten visat är fallet, och när valet av kritiker tycks sakna all form av formell styrning, blir validiteten och exaktheten hos datan låg. Metacritic-information måste användas med försiktighet om du använder den för att besluta om du ska köpa ett spel eller inte. Metacritics databas är av begränsad användbarhet tills dess att arbetsmetoderna och finansieringen blir mer transparenta, och att partiskheten försvinner.

Rapporten lyfter fram flera stora problem med Metacritics metoder, bland annat att sajten översätter insamlade betyg till en 100-gradig skala utan att man redovisar hur översättningen går till. Ett annat problem är att det skiljer kraftigt mellan kritikernas betyg och de betyg Metacritic-användarna sätter på samma spel. Detta gäller i synnerhet spel från utgivarbjässar som #EA, #Activision och #Rockstar, där kritikerbetygen är markant högre än användarbetygen.

För att sammanfatta: se spelbetyg som en extremt kort sammanfattning av vad någon tycker om något, inte sanningen i en siffra.

Jag håller fullständigt med om det du säger att läsare oftast kommer ihåg det dåliga. Så är det med det mesta. Det jag mest reagerade på ang. recensionen av OF:DR var er reaktion på det hela. Spydiga svar och ett märkligt försvarande av recensenten. För... 23/01 Vi står bakom våra recensioner, annars hade vi inte publicerat dem. Utan att gå in på Rome 2 specifikt: det händer att recensioner blir mindre bra. Det kan bero på en rad saker, såväl tekniska grejer som vi inte kan påverka som fall där vi kanske skulle... 23/01 Jag är fullt upptagen med att spela Rome 2 som FZ rekommenderade så varmt.. o wait :/ Jag tycker verkligen att en rescension på FZ är något hela FZ ska kunna stå bakom och inte bara skylla på en rescensent. Pratar ni inte med varandra om hur de tänkt... 23/01 Jag håller delvis med, men min poäng är att betygsystemet inte fungerar för spelare som är besvikna. Precis som PeTTs0n skriver så ger CoH2s betyg inte direkt en rättvis bild av spelet jämfört med alla andra spel som någonsin släppts. Det ger en rejäl... 23/01 Exakt. Det går ganska snabbt att ta sig förbi just de typer av recensioner du nämner här. Snart kommer du hitta ett flertal som skriver varför de är besvikna även om vissa gör det i väldigt upprörda ordval. Spela roll att de satt 0, du förstår ju att... 22/01 Jag säger ungefär samma sak; jag håller delvis med - problemet blir, precis som rudeboystig skriver, att mycket av de seriösa och ärliga åsikterna drunknar i totalt meningslösa "ME3 ending suxx" eller "COD FANBOYS CAN GO S*** MY D***", proportionalitete... 22/01 Öh, var kom det där ifrån? Problemet med "spelarnas" åsikter är att de är så extrema p.g.a. att recensioner som säger "Tja, detta spelet var väl helt ok" drunknar i hat- och fanboy-recensioner, precis som jag skrev. Jag läser gärna spelrecensioner som... 22/01 Håller delvis med, men tycker ändå det är mer ärligt med en 0-2 av 10 istället för 4a av 5 som Rome2 fick eller Red dragon. Om en spelare ger ett spel en nolla finns det alltid något bakom, inte betyger i sig men någon anledning som gör dom hatar spelet... 22/01 Ja, visst säger det en massa när folk röstar 0 på ett helt spel, som tar 20+ timmar att plöja igenom, bara för att de sista 30min (mao cirka 2.5%) inte föll dem på läppen. (ME3 som exempel.) Att sätta 0 eller 10 "av princip", som riktigt många verkar... 22/01 Jag tycker de ska SKITA i hur metacritic gör och hur mycket det skiljer i sifferbetyg. Det SÄGER något värdefullt om spelet när över 5000 användare gett betyg och det är i botten. Spela roll om det är "objektivt" eller inte från användarna. Jävligt mång... 22/01
Skicka en rättelse