Den digitala försäljningen av spel blir allt bättre för oss konsumenter. Förra året kunde vi till exempel glädjas åt GOG:s policy kring spel som inte fungerar: uppfyller du systemkraven men får ändå inte grejerna att fungera? Då får du pengarna tillbaka. Även #Valve fortsätter att flörta med spelarna och experimenterar bland annat med delade konton mellan familjemedlemmar.

Senast i raden av åtgärder på Steam handlar dock om hårdvaluta. Ibland händer det att man är alldeles för ivrig och förhandsbokar ett spel man egentligen inte är särskilt intresserad av (eller som tar en u-sväng under utvecklingen och förvandlas till något helt annat än man tänkt sig). Man har alltid kunnat ångra dessa köp, men då behövt kontakta support för att manuellt få tillbaka pengarna. Det behövs inte längre, då processen blivit automatisk. "Refund an item" finns numera som alternativ bland förhandsbokningarna. Smidigt! Men vi vet inte om man får tillbaka pengarna till bankkontot eller om de hamnar i Steam-plånboken.

åfan vilken tur du ska ha då, men Origin är miljarder år(överdriver bara liten smulla här) bakom steam. 30/01 Aha, ja då äre ju en sak. Verkar som man blivit lite förlegad:P 27/01 Steam har ju inte sällan någon slags förmån för den som förhandsbokar också. Personligen har jag förbokat spel som jag tänkt köpa, då det erbjudits till ett något billigare pris för den som förhandsbokar. 27/01 Oftast är det just för att få early access eller andra fördelar som bara gäller en viss tid innan släpp. 27/01 Kommer aldrig fatta varför man skulle vilja förhandsboka på Steam. Det är ju något man gör för att försäkra sig om att spelet inte ska sälja slut innan man får sitt ex. Det är ju inget problem med digital försäljning... 27/01 Early access är till för fans som vill ta del av skapandet av spelet. Det är inte till för alla er som bara vill testa spelet eller vill ha en färdig produkt. Om spelet inte funkar alls kan man kanske klaga, förutsatt att det inte fixas snart, men att... 26/01 Kan ärligt säga att Origin aldrig krånglat för mig, sedan gillar jag inte gränssnittet dock. 25/01 Håller med dig. Trott eller gillade är för mig inte vesäntligt nog för en 'refund', där får man helt enkelt skylla sig själv eller klandra sin egen smak. 25/01 Ja om man nu inte kan använda det ALLS tycker jag absolut att man ska kunna få byta in det. Syftade mera på hans exempel på Rust som fungerar fint att spela och han menade på att man skulle få ångra sig ifall spelet inte blev som man hade trott/gillade. 25/01 En klient som inte ens går att starta, är en bra bit sämre än en bara en bugg. :) Om jag köper en påse chips med smak av dill, men den smakar chili, då har jag nog rätt att byta. :D Vad jag ogillar är ovesäntligt. Vad som däremot utlovas är en annan sak... 25/01
Skicka en rättelse