I denna veckans betyg recenserar vi som vanligt flertalet pärlor. Men vi presenterar också 2014 års hetaste titlar, enligt FZ-läsarna.

Du har förmodligen inte missat att spelåret 2014 redan är i full gång. Och förhoppningsvis har du inte heller missat att vi i veckan publicerade en artikel med årets trettio hetaste titlar. Där blandades stora visioner med gigantiska spelvärldar.

I omröstningen vi höll, där ni utsåg de mest efterlängtade titlarna, stack fyra stycken ut. Och även om det finns många olikheter titlarna emellan finns det också något som binder dem samman: den stora öppna världen. #Dragon Age: Inquisition hamnade precis utanför prispallen, men med tanke på det förtroendekapital tvåan förbrukade får #Bioware vara mer än nöjda. Bronset knep #Watch Dogs, #Ubisofts två år gamla E3-bomb. Det fick se sig besegrat av förra årets E3-bomb signerat Ubisoft: #The Division.

Men störst av alla enligt er (och ärligt talat också mig) är #The Witcher 3: Wild Hunt. Där Bioware förbrukat spelarförtroende har #CD Projekt istället vunnit det. Finalen av Geralts trilogi kommer svepa oss med till en oändligt stor fantasyvärld. Nu återstår det bara att se om det också blir ett oändligt fantastiskt epos. Jag skulle inte bli förvånad.

Fredrik Eriksson,
Skribent


Insurgency

"Men det är striderna mot andra spelare som står i centrum, och här lyckas #i[iInsurgency[/i]"] briljera. Med schysst vapenhantering, avskalat gränssnitt och en nästan perfekt kombination av taktisk realism och underhållande action levereras ett djupt onlinespel som kräver lagspel, teknisk finess och tålamod. En upplevelse som absolut kan mäta sig med bjässarna i genren, vilket är en imponerande bedrift då spelet utvecklas av en liten studio och är sprunget ur en #Half-Life 2-mod från 2007." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=4;l]


Bardbarian

"Det enda som drar ner glädjeruset till mer rimliga nivåer är de många osynliga väggarna med eskalerande svårighetsgrad, som gör att jag måste nöta samma material om och om igen för att samla guld och köpa de uppgraderingar som krävs för att ta mig vidare. Eller köpa guld för riktiga pengar. Det är inte på något sätt fruktansvärt, och jag har ändå kul när jag spelar, men jag är också allergisk mot denna typ av design när spelet ändå har en (blygsam) prislapp på sju kronor. Utan mikrotransaktioner i åtanke hade det förmodligen varit mer väl avvägt designat i svårighetsgraden. Vilket är precis vad som sänker det annars så underhållande och charmiga äventyret från det allra högsta betyget." Läs hela recensionen

Mattias Frost
[score=4;l]


Our Two Bedroom Story

"Som spelare har jag fått se på medan min karaktär har blivit slagen med tidningar och kaffemuggar av sin potentiella kärlek, hon har blivit upptryckt mot en vägg, slagit i bakhuvudet och fått sin blus avriven. Detta trots att hon smällt till killen och skrikit nej. Han svarar flörtigt med att säga att det är tur att det inte är någon annan kille som håller i henne, eftersom han kan kontrollera sig själv medan alla andra hade hoppat på henne. Samma kille har dessutom tvingat sina kyssar på henne, kallat henne idiot ett flertal tillfällen och sagt till henne hur värdelös hon är. Och för vad? Trots att hon fullkomligt hatar honom så blir det de två i slutändan – utan att jag kan styra över det. Det är meningen att jag ska tycka att det här är en fantastisk kärlekssaga, men det gör jag inte. Istället lämnas jag med en illamående känsla och en önskan om att aldrig någonsin behöva uppleva något liknande igen." Läs mer i veckans mobilsvep

Kerstin Alex
[score=1;l]


Lyne

"Därför är #Lyne väldigt speciellt. Det är inte ute efter att förvirra eller vara onödigt komplicerat. Varje bana består av ett rutnät med fastsatta fyrkanter och trianglar. Det gäller att dra linjer mellan alla av samma form, utan att de i slutändan korsar varandra. Spelet är vackert minimalistiskt, lätt att komma in i och har avkopplande ljudeffekter. Då alla pussel är bekanta men unika är det lätt att hamna i det där ”bara ett pussel till”-tänket. Och istället för att bli frustrerad över att jag inte kommer vidare flyter jag med i stämningen och ler triumferande när jag väl löser det."
Läs mer i veckans mobilsvep

Kerstin Alex
[score=4;l]


Rainbow

"Som spelare vägleder man regnbågsstrålen genom att låta den följa efter fingersvepningarna. Strålen slocknar om den skulle komma åt en vägg, men turligt nog kan den delas upp för att kunna knuffa på lådor och annat som de envisa surpupporna ställt i vägen. #i[iRainbow"][/i] är enkelt, udda och charmigt. Men i slutändan blir det även lite tråkigt. Visst är det mysigt att färglägga en grå värld, men trots detta hade spelet behövt fler utmaningar för att hålla mitt intresse vid liv."
Läs mer i veckans mobilsvep

Kerstin Alex
[score=3;l]


Arma III: Adapt

"Överlag är Adapt dock bättre än Survive, även om det inte är några sjumilakliv framåt. Jag gillar framförallt den öppna uppdragsstrukturen där jag ofta får bestämma själv hur jag ska tackla problem, och ibland också fatta avgörande beslut. Ska vi använda den stulna bensinen för att stilla rebellernas behov, eller är det bättre att spränga en fientlig general i luften? Upp till mig, och det uppskattas. Nu blickar vi framåt och hoppas att den tredje och avslutande delen kan knyta ihop säcken med en bombastisk och spännande final." Läs hela recensionen

Mattias Frost

Skicka en rättelse