Sniper Ellite-utvecklarna förklarar varför PS4-utveckling är enklare än Xbox One.

Sedan lanseringen av Playstation 4 och (delvis) Xbox One i slutet av förra året har rapporter om de båda maskinernas prestanda sporrat otaliga diskussioner. Vissa spel har behövt köras i lägre upplösning på Microsofts nya låda för att mäkta med, vilket har fått en del att redan nu utropa Sony som vinnare i denna generations "konsolkrig".

Rebellion, utvecklaren bakom Sniper Elite- och Alien vs Predator-serien, menar att de två konkurrenterna fått ombytta roller vad det gäller komplexa plattformar att utveckla mot. Medan Playstation 4 kör ett snabbt GDDR5-minne använder Xbox One en kombination av DDR3- och eSRAM, vilket verkar vara den stora boven i dramat. I alla fall om vi ska tro producenten Jean-Baptiste Bolcato.

Tomb Raider i 1080 på både PS4 och Xbox One, men i lägre fps på den senare

– Det är uppenbarligen något mer komplicerat att få ut maximal kraft från Xbox One. Jag tycker att eSRAM är enkelt att använda. Problemet, eller en del av det, är att det finns aningen för lite för att köra 1080p [...] Det betyder att du måste köra saker i delar, eller använda trick, stycka upp det och så vidare.

Han beskriver också att det var "ett helvete" att komma igång med utveckling till Xbox One, delvis för att hårdvaran är mer "multimedia, lite med hub-tänk, vilket gör det komplicerat". "PS4 är bara en spelmaskin" är ytterligare ett citat som lär glädja Sonys pr-avdelning. Det finns dock ljus i tunneln.

– De (Microsoft) ska släppa ett nytt SDK som är mycket snabbare och vi kommer att kunna köra 1080p på Xbox One utan problem. Vi var oroliga för ett halvår sedan men inte längre.

Japp du har helt rätt i vad du säger, i slutändan är det ju en smaksak och en pengafråga hur mycket man vill lägga ut, och vad man vill ha, framför allt hur mycket man har råd med att lägga ut. Håller även med om att man sparar pengar med tanke på priss... 14/02 Jag kan erkänna att jag kör 1920x1080 och jag nöjer mig med ca 55fps och aldrig under 45, och min rigg för ca 5k räcker med detta och högsta inställningar i allt förutom anti aliasing som jag använder om jag kan(för jag tycker den techen är inte alltid... 14/02 Jag spelar inte portningar atm, dayz mest och rome total war 2, och det mesta jag spelar annars är inte portningar heller det är ju dom spelen som varit sämst på senaste, det finns riktigt gott om spel som är exklusiva på pc. Men, vi talade om 4k, och... 14/02 Har en dator för 5k som fungerar fint, haft den i ca 3 år nu. Dyra datorer är onödiga idag när allt är konsol portningar. Sen ska man inte glömma bort om man köper ett pc spel så är det 200kr billigare och om man väntar ca 1-2 månader så blir det 400kr... 14/02 Dåså, då vet du ju vad det kostar också 13/02 Har en dator för 20k så jag klarar mig fint :P 13/02 "BORDE ha ett VISST stöd och för VISSA titlar" skrev jag. Tänkte mest på lättare arcade-spel, kanske filmer och ett gränssnitt som även kan renderas i 4K för att det ska se skarpt ut på framtidens TV. "Tänk lite innan du snackar." Haha ta dina fjolliga... 13/02 Konsolerna säljs för typ 4,5k kr ute i butik. Dra bort vinsten som butiken ska göra + skatt/moms och transport. Då har du pengarna Sony får in. På dom pengarna ska utveckling av hårdvara + mjukvara (os + sdk) täckas in, kontinuerlig uppdatering av dessa... 13/02 Oftast så är det ju så, att man lipar och bölar gärna när man inte är bra på något. Kanske är det samma fenomen här. Han som uttalar sig I frågan kanske är bra på det ena men inte det andra. 12/02 wow, ja så kan man ju också tolka det jag skrev. Bra där, 11/02
Skicka en rättelse