Sedan lanseringen av Playstation 4 och (delvis) Xbox One i slutet av förra året har rapporter om de båda maskinernas prestanda sporrat otaliga diskussioner. Vissa spel har behövt köras i lägre upplösning på Microsofts nya låda för att mäkta med, vilket har fått en del att redan nu utropa Sony som vinnare i denna generations "konsolkrig".

Rebellion, utvecklaren bakom Sniper Elite- och Alien vs Predator-serien, menar att de två konkurrenterna fått ombytta roller vad det gäller komplexa plattformar att utveckla mot. Medan Playstation 4 kör ett snabbt GDDR5-minne använder Xbox One en kombination av DDR3- och eSRAM, vilket verkar vara den stora boven i dramat. I alla fall om vi ska tro producenten Jean-Baptiste Bolcato.

Tomb Raider i 1080 på både PS4 och Xbox One, men i lägre fps på den senare

– Det är uppenbarligen något mer komplicerat att få ut maximal kraft från Xbox One. Jag tycker att eSRAM är enkelt att använda. Problemet, eller en del av det, är att det finns aningen för lite för att köra 1080p [...] Det betyder att du måste köra saker i delar, eller använda trick, stycka upp det och så vidare.

Han beskriver också att det var "ett helvete" att komma igång med utveckling till Xbox One, delvis för att hårdvaran är mer "multimedia, lite med hub-tänk, vilket gör det komplicerat". "PS4 är bara en spelmaskin" är ytterligare ett citat som lär glädja Sonys pr-avdelning. Det finns dock ljus i tunneln.

– De (Microsoft) ska släppa ett nytt SDK som är mycket snabbare och vi kommer att kunna köra 1080p på Xbox One utan problem. Vi var oroliga för ett halvår sedan men inte längre.