Tvåbarnsfar anklagar den svenska utvecklaren för att på juridisk väg skaffa rätten till ett spel han skapade två år före Candy Crush Saga ens var släppt.

#Candy Crush Saga-skaparen #King.com har åter hamnat i varumärkesbråk. I ett öppet brev anklagas företaget av #Candyswipe-skaparen Albert Ransom för att försöka tvinga av honom rätten till namnet på hans spel, trots att Ransom varumärkesskyddade det två år innan Candy Crush Saga ens var släppt.

Enligt Ransom köpte King nyligen spelet Candy Crusher för att stärka sin position i fråga om rätten till varumärket. Förutom namnlikheten har Candy Crusher inga likheter med Candyswipe eller Candy Crush Saga, vilka däremot är anmärkningsvärt lika.

Two years after I released CandySwipe, you released Candy Crush Saga on mobile; the app icon, candy pieces, and even the rewarding, "Sweet!" are nearly identical. So much so, that I have hundreds of instances of actual confusion from users who think CandySwipe is Candy Crush Saga, or that CandySwipe is a Candy Crush Saga knockoff. So when you attempted to register your trademark in 2012, I opposed it for "likelihood of confusion" (which is within my legal right) given I filed for my registered trademark back in 2010 (two years before Candy Crush Saga existed).

Ransom ska alltså ha kämpat för sin rätt till varumärket i tysthet i ett år, men nyligen fått reda på att han själv riskerar att förlora rätten till namnet.

Now, after quietly battling this trademark opposition for a year, I have learned that you now want to cancel my CandySwipe trademark so that I don't have the right to use my own game's name. You are able to do this because only within the last month you purchased the rights to a game named Candy Crusher (which is nothing like CandySwipe or even Candy Crush Saga). Good for you, you win. I hope you're happy taking the food out of my family's mouth when CandySwipe clearly existed well before Candy Crush Saga.

Om varumärkesstriden och likheterna mellan spelen inte solkar Kings namn tillräckligt finns ytterligare en blytung moralisk uppercut att plocka fram: tvåbarnspappan Ransom, som har Candyswipe som primär inkomstkälla, skapade spelet till minne av sin mor som dog i leukemi vid 62 års ålder. Aj...

King var i en annat varumärkesbråk så sent som i januari. Då handlade det om hur ordet "saga" används, och motpart var gänget bakom #The Banner Saga. Efter bråket skrev King-chefen Riccardo Zacconi ett öppet brev om företagets hållning i fråga om varumärkesskydd. Man skrev bland annat följande:

I sin enklaste form är vår policy att skydda våra varumärken, och även att respektera de varumärken som ägs av andra.

Det ska betonas att vi så här långt endast har Ransoms syn på saken. FZ har kontaktat King och bett om en kommentar.

Uppdatering: King svarar att man i nuläget inte har några kommentarer, och man hänvisar till Riccardo Zacconis uttalande om varumärken från i januari.

Skicka en rättelse