Gabe Newell, frispråkig grundare och produktchef på #Valve, talar ut i en lång intervju med Edge. Newell delar ut kritik till höger och vänster och sågar allt ifrån Playstation 3 till #Microsofts Games For Windows-satsning. Valve ligger bland annat bakom #Half-Life 2, #The Orange Box och onlinetjänsten [[Steam]].

Newell berättar att företaget lagt utvecklingen av PS3-versionen av The Orange Box på #Electronic Arts men att man valt att göra PC och Xbox 360-versionerna inom företaget. Han tillägger att det blir svårt att få PS3-versionen att hålla samma standard men att kunderna kommer att bli nöjda.

Edge: A while ago you said that you thought Sony should do a 'do-over' with PS3. Do you still think that?

GN: Absolutely. I think [PS3 is] a waste of everybody?s time. Investing in the Cell, investing in the SPE gives you no long-term benefits. There?s nothing there that you?re going to apply to anything else. You?re not going to gain anything except a hatred of the architecture they?ve created. I don?t think they?re going to make money off their box. I don?t think it?s a good solution.

Men Newell har även några väl valda ord att säga om #Microsoft:

Games For Windows fizzled out because Microsoft has so many issues on the 360 side. I think all the financial and management focus of their team is trying to deal with the fact that their credibility has gone right down ? Nintendo just passed them up at eight months. Those are the kind of issues that they?re focusing on. They don?t have a lot bandwidth for Games For Windows. From our perspective the PC is a great platform ? it?s still growing, and we find ourselves in the odd position of having to do a lot of education of people in the investment community.

Att PS2:an sålde grymt bra och fick en så stor fanbase att förläggarna tvingade utvecklarna att göra spel till den, är ju inte relaterat till att den var ett helvete att göra spel till. Att en plattform är pissjobbig att utveckla för har egentligen inge... 17/10 Det finns visst en diskussion om vilka spel som egentligen är bäst. Finns så otroligt många som verkligen blir sålda helt på hype och sen konverterar till respektive fanboy (*host* halo3religionen). Till skillnad från HL-serien så måste de i Bioshock... 17/10 Det är nästan patetiskt att läsa intervjuer med Gabe där han kritiserar andra företag, när han företräder Valve som visserligen är fantastiska spelutvecklare men riktigt usla på mycket annat, som till exempel kontakt med spelarna. 16/10 Tycker det är skönt att han säger vad han tycker och tänker. Att inte alla tror eller tycker samma sak är ju självskrivet men ibland kan det vara kul att läsa en subjektiv syn på saker. Vilket denna intervju är. Det Gabe skriver är inte lag och det är... 16/10 Känns ganska intressant det han säger. Med tanke på att ALLA utvecklare klagade på PS2ans Emotion Enginge och att den var FUBAR att utveckla till om man på den tiden jämförde med konkurrenterna. Vi vet ju alla vad som hände sen. Jag tror att när alla... 16/10 N: If somebody sends you an email that starts off, 'You cocksucker...' then you reply saying, 'Clearly you?re mad, but I?m having trouble understanding why...' Then you get this really polite reply back saying, 'Sorry, I didn?t think anybody read this,... 16/10 Behöver ju inte kräva överdrivet mycket resurser... på Media Molecule, som utvecklar #littlebigplanet, är de bara 18 personer... kvalitet > kvantitet? ^^ 16/10 Correctomundo! PS3 progg är som att få lazy as americanos att våga vägra automatlådan och börja köra Stickshift! ..krångligare och jobbigare i början för dom små grå men så mycket bättre och roligare i längden!. ;) 16/10 Det lät ju vettigt och imo så säger ju alla att ps3 platformen är klurig men det betyder ju inte att spel inte kommer till platformen däremot så kan det innebär onödiga utlägg för spelutvecklarna om dom måste ta in nya resurser för att kunna göra spel... 16/10 word.nästan allt har problem inte bara konsoller 16/10
Skicka en rättelse