Förut var återförsäljarna EA:s konsumenter, men alltmer tar spelarna över den rollen.

Peter Moore, #EA Sports starke man, förutspår att den digitala försäljningen av spel kommer gå om den fysiska inom två år. Han hävdar att branschen måste omfamna trenden snarare än att motarbeta den – det finns ingen chans i världen att en industri kan förhindra en så stark trend.

Men den ställer också nya krav på spelbolagen. Konsumenterna kräver att deras spel ska vara uppkopplade och ständigt tillgängliga, och Moore menar att det är #EA:s (och andra bolags) skyldighet att blidka spelarna. Han tillägger att EA fortfarande är mitt i en process där de lär sig, och med #SimCity i färskt minne är det lätt att förstå hans poäng.

Steget till online-världen har öppnat upp nya möjligheter för EA att bygga relationer direkt till sina kunder. Moore säger att deras konsumenter brukade vara återförsäljarna men att det nu istället är spelarna. Och så kommer det fortsätta vara i framtiden.

Skicka en rättelse