Mannen med visionerna, Peter Molyneux, håller inte alltid vad han lovar (milt uttryckt). När han blickar tillbaka på sin Fable-serie beskriver han idel besvikelser. #Fable III kallar han rätt och slätt ett ”trainwreck”; en katastrof.

– När jag som speldesigner gör ett spel har jag alltid en perfekt juvel i åtanke. För mig var #Fable den där vackra, otroliga, underhållande, roliga, artistiska, underbara juvel som alla kunde spela, som naglade sig fast i hjärtat och som var omedelbart engagerande.

Men i praktiken har Molyneux aldrig nått hela vägen, enligt honom själv.

– Juvelen har... aldrig blivit verklighet, den har alltid brustit på något sätt. Jag tycker att första Fable inte var dåligt. Det hade i vissa avseenden stora brister med tekniska grejer och animationer som inte fungerade. Det var dock inte dåligt. Men #Fable II och #III? Tvåan var ett steg i rätt riktning, men Fable III var ett trainwreck. Det var byggt att vara mycket större än det begränsades till – och som det i slutändan blev.

Fable III blev inte alls den kronjuvel Molyneux föreställde sig.

Om Molyneux fick chansen skulle spenderat ännu ett år på tredje Fable.

– Men skulle det då bli den perfekta juvel jag föreställer mig? Nej.

Han berör också de världskända tendenserna att hajpa sina verk till orimliga höjder och lyfta fram saker som kanske inte ens kommer med i spelet. Molyneux ursäktar det med sin obevekliga passion för sitt skapande.

– Problemet med mig är den här ständiga dumheten där jag pratar med engagemang om något jag inte ens är färdig med. När jag jobbade för #Microsoft fanns PR-poliser som alltid försökte lugna ner mig. Jag borde inte bli så exalterad inför pressen.