Keiji Inafune tror sig förstå svaret på varför fler japanska utvecklare inte söker sig till Kickstarter: det handlar om oförståelse.

#Wasteland 2, #Broken Sword 5, #Shadowrun Returns, #Leisure Suit Larry: Reloaded, #Elite: Dangerous. Listan på klassiker som fått nytt liv tack vare crowdfunding kan göras lång. Eller rättare sagt: listan på västerländska klassiker som fått liv tack vare crowdfunding kan göras lång. Var är de japanska återkomsterna? Var är, för att nämna ett exempel, #Shenmue III?

Keiji Inafune tillhör undantagen. I fjol håvade han in nästan 25 miljoner kronor på #Mighty No. 9, den tematiska uppföljaren till Mega Man. Inafune menar att det finns många fler hinder än språkliga och formatfrågor för hans landsmän att övervinna.

"Japaner vet inte vad den amerikanska publiken vill ha"

– Språkbarriären är absolut en faktor, men det är inte bara den. När vi kollade närmre på de som backade Mighty No. 9 såg vi att ungefär 60 procent av dem var från Nordamerika. Så självklart måste de japanska utvecklarna göra något som attraherar den publiken, och i nuläget kan många japanska kreatörer inte avgöra vad den publiken vill ha. Och tills de lär sig detta är det en av de största hindren.

Inafune berättar för Gamesindustry International att det kan vara så enkelt att hans kolleger behöver förstå vilka slags spel som är populära i Nordamerika, vad som säljer bra och vad som historiskt sett sålt bra. Han nämner #Bionic Commando till NES som exempel på hur fel det kan bli.

– Det var egentligen ingen hit i Japan, men gjorde riktigt bra ifrån sig i väst. Men #Capcom förstod inte riktigt detta, och därför förstod de inte heller att det fanns en chans att göra en bra vinst.

Med sådana selektiva jämförelser kan man vinkla och få det att låta precis som man vill. Att jämföra D3 och Zelda är knappast rättvist och går inte dra några slutsatser från. 28/02 Grind hittar du nog mer i koreanska MMOn. Men om man ska jämföra amerikanska RPGn som Diablo 3 mot japanska RPGn som Zelda. Där kan man tydligt se att amerikanska RPGn är förenklat och nerdummat till skit med 99.9% grind och ligger i klass och över kore... 28/02 Förresten skulle jag gärna vilja att du förklarar på vilket sätt Super Mario Galaxy, Gran Turismo 5, Ni no Kuni, Yakuza 3, Resonance of Fate, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, Bayonetta, No More Heroes, Wii Sports och Nintendogs är "likartat... 27/02 Dark cloud 3? dark cloud 3. 27/02 Det låter som att du har något emot just Japan, för inte är de sämre än något annat land? Fast det är klart, gillar man inte jRPGs så blir det ju färre bra spel. Jag som gillar jRPG tycker i alla fall att det gjorts en hel del bra spel på senare år: Yak... 27/02 Tja största anledningen varför Japaner inte använder Kickstarter är på grund av att bara 4 olika länder kan skapa Kickstarter projekt. Dvs de KAN inte, och ska de göra det kräver de någon från USA som börjar med detta. Finns drös av personer som hjälper... 27/02 Kan också ha att göra med att PC/indie utveckling är avsevärt större i väst. 27/02 Tycker det skulle var intressant och se hur bra de västerländska spelen klarar sig i japan. Någon som har några siffror på det? 27/02 fast det är rätt vanligt att belöningen i de olika stegen innehåller möjligheter att påverka i olika grad. jag tycker ivf det är negativt för den kreativa processen. risken är att det förr eller senare blir som tiden när beställningsporträtt var vad kon... 27/02 Men kickstarter handlar inte om att göra en produkt utifrån publikens idéer. Det är menat att publiken ger dig pengar för att framställa produkten som du har presenterat på kickstarter. Är det kanske inte så att japanerna inte förstår kickstarter iställ... 27/02
Skicka en rättelse